Dagens PS

Jeep-reklam driver bilförare till vansinne

Jeep-ägare är skogstokiga efter att de får reklam på bilens display. (Foto: Jeep och Reddit)
Jeep-ägare är skogstokiga efter att de får reklam på bilens display. (Foto: Jeep och Reddit)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 10 feb. 2025Publicerad: 10 feb. 2025

Jeep-ägare rasar mot reklam som dyker upp på bilens skärm varje gång de stannar. “Det är som att köra runt i en reklampelare”, säger en upprörd ägare.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Det är inte bara på våra telefoner och datorer som vi blir bombarderade med reklam. Nu har det tagit sig in i våra bilar också.

En Jeep Grand Cherokee-ägare delade nyligen med sig av sin frustration på Reddit, där han visade en bild på den envisa pop-up-reklamen som dyker upp varje gång bilen stannar. Meddelandet uppmanar ägaren att köpa FlexCare-planen för “lugn och ro”. Även ägare till andra Jeep-modeller, som Wrangler 4xe och Gladiator, har rapporterat om liknande problem.

ANNONS

En reklam som vägrar försvinna

Jeep Grand Cherokee i svart, svart och svart. Redaktionen ger tummen upp. (Foto: Jeep)
Jeep Grand Cherokee i svart, svart och svart. Redaktionen ger tummen upp. (Foto: Jeep)

Reklamen, som marknadsför FlexCare Extended Care Premium Plans, är både tydlig och påträngande. Den informerar om att planerna är “fabriksbackade” och erbjuder “lugn och ro” vid mekaniska problem. Meddelandet uppmanar ägaren att trycka på en knapp för att tala med en specialist, och anger att mätaren måste visa mindre än 36 000 miles (cirka 58 000 km) för att köpet ska vara giltigt.

Ägaren i fråga försökte stänga ner reklamen genom att trycka på “OK”-knappen, men till ingen nytta. Reklamen fortsatte att dyka upp varje gång bilen stannade, vilket naturligtvis skapade stor irritation.

ANNONS

Senaste nytt

Stellantis skyller på bugg

Stellantis, företaget bakom Jeep, har kommenterat händelsen och hävdar att det rörde sig om en tillfällig mjukvarubugg. En talesperson för företaget förklarade att reklamen var en del av ett meddelande i bilen som syftade till att informera kunderna om Mopars alternativ för förlängd fordonsservice.

Katalysatorer inte längre hetast: Nu stjäl tjuvarna det här i stället

Antalet stölder av bildelar minskade drastiskt under 2024, där katalysatorerna minskade mest. Det här stjäls i stället. Under 2024 anmäldes totalt 2 184

ANNONS

De medgav dock att en bugg hade påverkat möjligheten att omedelbart välja bort meddelandet i några enskilda fall. Företaget försäkrar att felet nu är åtgärdat och att de arbetar med de drabbade kunderna för att lösa problemet.

Inte ett isolerat fall

Det visar sig att detta inte är första gången Jeep-ägare har klagat på liknande reklam. För några år sedan rapporterade en Jeep Gladiator-ägare om en liknande upplevelse, och så sent som i december förra året var det en Jeep Wrangler 4xe-ägare som uttryckte sin frustration över samma reklam.

På ett forum för 4xe-ägare skrev en användare om den påträngande reklamen:

“Förutom att slå sönder skärmen, finns det något sätt att stoppa radion från att visa en förbannad Mopar Extended Warranty-reklam på Uconnect-skärmen varje gång jag stannar? Fyra annonser på mindre än 20 km idag. Jag kan inte fatta att de har gått från telefonförsäljning till att faktiskt visa det här skräpet på skärmen i bilen medan du kör.”

Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.

Bilar ska inte vara reklampelare

Det är tydligt att Stellantis behöver hitta en bättre balans mellan kundupplevelse och intäktsgenerering. I takt med att fler bilfunktioner flyttar till skärmarna är det sista bilförarna behöver ännu en plattform för företag att trycka ut reklam. Om biltillverkarna fortsätter att använda skärmarna för att generera reklamintäkter kan de förvänta sig en kraftig reaktion från kunderna. Människor bombarderas redan med tillräckligt med reklam på sina telefoner och tv-apparater – bilar borde vara en paus från det bruset, inte ännu en reklampel på hjul.

Porsche-chefens dubbelroll i hetluften – vem tar över?

Porsche befinner sig i en turbulent tid. Två toppchefer har tvingats gå och nu spekuleras det i om även vd:n Oliver Blume kommer att lämna sin post. Hans

ANNONS

Läs också:

Svenskarna är överens: Då vill man gå i pension. News 55

Svenskt fintechbolag ska hjälpa fler bolag att växa. Realtid

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS