I en dramatisk vändning har Stellantis beslutat att inte säga upp 1 139 arbetare vid sin Jeep-fabrik i Toledo, Ohio.
Jeep-anställda jublar: "Vi har fått våra liv tillbaka"
Mest läst i kategorin
Beskedet kom som en glad överraskning strax före julhelgen, efter att de anställda tidigare informerats om att deras sista arbetsdag skulle vara den 5 januari, rapporterar Carscoops.
Vändningen kom efter Tavares avgång
Vändningen kommer bara veckor efter att Stellantis kontroversiella vd, Carlos Tavares, fick lämna sin post. Tavares hade fattat beslutet om att minska antalet skift vid fabriken i november, med hänvisning till behovet av att effektivisera produktionen och minska lagerhållningen.
Nedskärningar skulle drabba Gladiator
Nedskärningarna skulle ha drabbat den del av fabriken som tillverkar Jeep Gladiator, medan produktionen av Jeep Wrangler skulle ha fortsatt som tidigare. Men nu har Stellantis alltså meddelat att man istället kommer att hitta andra sätt att spara pengar.
“Inga anställda kommer att sägas upp”
“Stellantis fortsätter att omvärdera sin strategi i Nordamerika och har beslutat att förlänga det tidigare varselet om uppsägningar vid Toledo South Assembly Plant”, meddelade biltillverkaren i ett uttalande.
“Som ett resultat av detta kommer inga anställda att sägas upp den 5 januari 2025 på grund av den tidigare aviserade skiftminskningen. De anställda förväntas återgå till arbetet som planerat efter nyår.”
Läs även: Stellantis i blåsväder – Italien hotar med att ta över bilmärken. Dagens PS
Jeep har haft en tuff period
Jeep har haft en tuff period med en försäljningsminskning på 34 procent från toppnivåerna, vilket bidragit till Stellantis problem med stora lager.
Biltillverkaren pausade redan produktionen av Grand Cherokee och Wrangler i flera dagar i september, och några veckor senare avslöjades att Stellantis totala registreringar hade minskat med 20 procent under tredje kvartalet jämfört med samma period 2023.
Läs även: Stellantis rasar på börsen – usla siffror och vd slutar. Dagens PS
Tavares fick utstå hård kritik
Tavares fick utstå hård kritik från återförsäljare och investerare för flera av sina beslut innan han slutligen gick med på att avgå den 1 december. Bland annat anklagades han för att personligen ha beslutat att lägga ner den legendariska Hemi V8-motorn.
Det återstår att se vilka åtgärder Stellantis nya ledning kommer att vidta för att hantera de utmaningar som företaget står inför. Men för de anställda i Toledo är julen räddad – åtminstone för tillfället.
Lista: Åtta skandaler i bilvärlden 2024
Bilbranschen verkar alltid hamna lite i blåsväder och skandalerna duggar tätt. Här är en lista på några av de största under 2024. Året 2024 har bjudit på
Läs också:
Nu höjs skatten på rut och rot: Sista chansen att maxa innan nyår. News 55
Flykten över – huvudman i Malmfältenhärvan gripen. Realtid
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.