Elbilsindustrin jagar nya batterier med lång räckvidd och snabb laddning – innovationer som kan förändra marknaden i grunden.
Jakten på det perfekta batteriet till elbilen
Mest läst i kategorin
Batterier är den dyraste komponenten i en elbil. De kan öka priset med ungefär 110 000 kronor jämfört med en förbränningsmotor.
Det här avskräcker konsumenter och äter upp bilföretagens vinst, enligt Automotive News.
NMC och LFP dominerar
Cirka 60 procent av alla elbilar använder NMC-batterier (litium nickel mangan kobolt). De är vanliga i bland annat USA. Ett billigare alternativ som växer i popularitet är LFP-batterier (litiumjärnfosfat), som används i cirka 30 procent av elbilarna – då främst i Kina.
Jakten på billigare alternativ
Företagen försöker nu hitta billigare och säkrare batterialternativ.
Idealet?
Ett batteri som är hållbart, kraftfullt och kan produceras i stor skala.
Natriumjon – ett spännande alternativ
Forskare testar natriumjonbatterier.
Natrium är billigare och mer tillgängligt än litium. Enligt Argonne National Laboratory kan dessa batterier kosta en tredjedel mindre än dagens litiumbatterier.
Nackdelen?
Kortare räckvidd eftersom natrium är tyngre än litium. Än så länge är intresset i västvärlden svalt, men i Kina ser vi redan planer på natriumdrivna elbilar.
Andra lovande batterikemier
Litium-mangan-järnfosfat: Det här batteriet kombinerar fördelarna med NMC och LFP. Det har högre energidensitet men kortare livslängd.
Litium-svavel: Dessa batterier har hög energidensitet och laddas snabbt. Svavel är också mycket billigare än kobolt och nickel. I framtiden kan dessa batterier kosta hälften så mycket som dagens NMC-batterier och ha dubbelt så hög energidensitet.
Fast tillstånd – framtidens batterier?
Fast tillstånd-batterier betraktas som den heliga graalen. De kan erbjuda längre räckvidd, snabbare laddning och högre säkerhet. Semifasta batterier, som är närmare kommersialisering, har också liknande fördelar.
Framtidens batteriproduktion
Företag som QuantumScape och Solid Power, med stöd av biljättar som Volkswagen och Ford, satsar stort på den här teknologin. De arbetar mot storskalig produktion och det återstår att se om de kan leverera i stor volym.
Sivaram, vd för QuantumScape, sammanfattar:
“Frågan är inte om vi kan göra det, utan om vi kan göra det i stor skala och leverera till kunderna.”
Olovlig elkoppling ledde till brinnande Tesla
Att ladda en Tesla ska vara enkelt och säkert. Men för en ägare till en Model S i Mexiko blev laddningen en katastrof. Elden som startade skadade inte
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.