Dagens PS

Jakten på det perfekta batteriet till elbilen

Vilka batterier är egentligen bäst till våra elbilar? Forskningen fortskrider. (Foto: Getty Images)
Vilka batterier är egentligen bäst till våra elbilar? Forskningen fortskrider. (Foto: Getty Images)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 12 aug. 2024Publicerad: 12 aug. 2024

Elbilsindustrin jagar nya batterier med lång räckvidd och snabb laddning – innovationer som kan förändra marknaden i grunden.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Batterier är den dyraste komponenten i en elbil. De kan öka priset med ungefär 110 000 kronor jämfört med en förbränningsmotor.

Det här avskräcker konsumenter och äter upp bilföretagens vinst, enligt Automotive News.

NMC och LFP dominerar

Cirka 60 procent av alla elbilar använder NMC-batterier (litium nickel mangan kobolt). De är vanliga i bland annat USA. Ett billigare alternativ som växer i popularitet är LFP-batterier (litiumjärnfosfat), som används i cirka 30 procent av elbilarna – då främst i Kina.

ANNONS

Senaste nytt

Jakten på billigare alternativ

Företagen försöker nu hitta billigare och säkrare batterialternativ.

Idealet?

Ett batteri som är hållbart, kraftfullt och kan produceras i stor skala.

Allt måste vara rätt. Vikt, räckvidd och kostnader. (Foto: Getty Images)
Allt måste vara rätt. Vikt, räckvidd och kostnader. (Foto: Getty Images)
ANNONS

Natriumjon – ett spännande alternativ

Forskare testar natriumjonbatterier.

Natrium är billigare och mer tillgängligt än litium. Enligt Argonne National Laboratory kan dessa batterier kosta en tredjedel mindre än dagens litiumbatterier.

Nackdelen?

Kortare räckvidd eftersom natrium är tyngre än litium. Än så länge är intresset i västvärlden svalt, men i Kina ser vi redan planer på natriumdrivna elbilar.

Andra lovande batterikemier

Litium-mangan-järnfosfat: Det här batteriet kombinerar fördelarna med NMC och LFP. Det har högre energidensitet men kortare livslängd.

Litium-svavel: Dessa batterier har hög energidensitet och laddas snabbt. Svavel är också mycket billigare än kobolt och nickel. I framtiden kan dessa batterier kosta hälften så mycket som dagens NMC-batterier och ha dubbelt så hög energidensitet.

Det återstår väl att se var forskningen tar oss. (Foto: Getty Images)
Det återstår väl att se var forskningen tar oss. (Foto: Getty Images)
ANNONS

Fast tillstånd – framtidens batterier?

Fast tillstånd-batterier betraktas som den heliga graalen. De kan erbjuda längre räckvidd, snabbare laddning och högre säkerhet. Semifasta batterier, som är närmare kommersialisering, har också liknande fördelar.

Framtidens batteriproduktion

Företag som QuantumScape och Solid Power, med stöd av biljättar som Volkswagen och Ford, satsar stort på den här teknologin. De arbetar mot storskalig produktion och det återstår att se om de kan leverera i stor volym.

Sivaram, vd för QuantumScape, sammanfattar:

“Frågan är inte om vi kan göra det, utan om vi kan göra det i stor skala och leverera till kunderna.”

Olovlig elkoppling ledde till brinnande Tesla

Att ladda en Tesla ska vara enkelt och säkert. Men för en ägare till en Model S i Mexiko blev laddningen en katastrof. Elden som startade skadade inte

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Skärpta straff för olaglig finansiell verksamhet 

Nu ska finansbrott likställas med organiserad brottslighet. Det anser Ekobrottsmyndigheten, som kräver hårdare straff för brott på finansmarknaden. Se mer i videon ovan. Rikard Jermsten är nytillträdd generaldirektör och chef för Ekobrottsmyndigheten. Han anser att finansbrott är lika allvarliga som organiserad brottslighet. Därför behövs hårdare straff. MISSA INTE: Thedéens skarpa varning: Värre läge än 2020 […]