Jaguar genomgår en radikal förvandling. Den brittiska biltillverkaren har skalat ner sitt modellutbud till enbart suven F-Pace, som rullar vidare till 2025.
Jaguar säger adjö till massmarknaden och siktar på "spektakulära" fordon
Mest läst i kategorin
Samtidigt arbetar man intensivt med en ny elbil som ska ompositionera Jaguar som ett exklusivt elbilsmärke i lyxsegmentet.
Nytt kapitel med fräsch design
För att markera den nya riktningen lanserar biltillverkaren nu en uppsättning nya logotyper och en förnyad designfilosofi. Jaguars nya image presenterades nyligen på huvudkontoret i Gaydon, England kan man läsa om i deras pressmeddelande. Där visades det nya emblem som ska pryda den kommande trion av exklusiva elbilar.
De nya märkena är ett tydligt avsteg från det förflutna och anammar tre nya designvärden:
“sprudlande, modernistiskt och övertygande”.
Jaguar säger sig inte vara “rädda för att polarisera” med sin nya strategi, vilket märks i de nya emblemen.
Biltillverkarens nya visuella identitet har fyra hörnstenar: två logotyper, ett typsnitt, en färgpalett och en grafisk kod kallad “genomstruken”.
Denna kod återfinns i den nya “leaper”-logotypen, en modern tolkning av den klassiska jaguarmaskoten.
Den tidigare logotypen med ett jaguaransikte, som suttit på grillen i två decennier, ersätts av ett nytt runt märke. Emblemet bygger på det nya typsnittet med ett “J” och ett “r” i en cirkel.
Den skarpa guld-vita kontrasten i logotyperna kompletteras av en ny färgpalett med primärfärgerna rött, blått och gult.
Senaste nytt
Lång räckvidd och snabb laddning
Denna ännu namnlösa bil kommer att gå i produktion i slutet av 2026. Biltillverkaren avslöjade att målet är en räckvidd på upp till 70 mil och möjligheten att lägga till 32 mil på 15 minuter vid en snabbladdare. Jaguar bekräftade också att deras elbilar blir kompatibla med Teslas Supercharger-nätverk.
Fokus på design och exklusivitet
Jaguar fokuserar just nu på design. Företaget beskriver dagens elbilar som en homogen massa av höga, aerodynamiskt fokuserade “blobbar”. Biltillverkaren tänker motverka detta med bilar som är låga och har långsträckta proportioner.
Intressant nog valde Jaguar att inte inleda sin återfödelse med en suv. Man tror att det första fordonet inte är tänkt att driva volym utan etablera varumärkets nya, mer exklusiva position.
“En Jaguar borde inte kopiera någonting”
Professor Gerry McGovern OBE, Chief Creative Officer på Jaguar, förklarar den nya riktningen:
“Jaguars rötter går att finna i originalitet. Sir William Lyons, vår grundare, menade att ‘En Jaguar borde inte kopiera någonting.’ Vår vision för Jaguar idag bygger på just denna filosofi.”
För att förklara flytten uppåt i marknaden sa Jaguar att man är stolta över sina produkter, men att beslutet att satsa på en massmarknadsstrategi ledde till bilar som inte var tillräckligt distinkta. Nu siktar man på att tillverka “spektakulära” fordon som sticker ut.
Det finns fortfarande många frågor kring Jaguars återfödelse, men de nya logotyperna ger en tydligare bild av biltillverkarens nya designriktning. Om bara två veckor kommer detta att manifesteras i en komplett bil som ger en försmak av en ny era för Jaguar.
Läs också:
Cleantech-vd: “Decentraliserad energi nyckeln till klimatmålen”. Realtid
Jättens varning: Så lite vet svenskarna om sin egen pension. News 55
Mercedes avslöjar banbrytande teknik i nya CLA
Mercedes-Benz lanserar snart sin nya elbil CLA, som enligt tillverkaren ska omdefiniera effektivitet och prestanda inom elbilssegmentet. Den innovativa
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.
Senaste nytt
Internet of Things – för en mer uppkopplad verksamhet!
Ta reda på mer om utvecklingen, framtidens möjligheter och lösningar med hjälp av Internet of Things.
Ge årets julgåva till forskningen – så får du vårt hjärta
Ge årets julgåva till Hjärt-Lungfonden, så får du vårt hjärta i form av ett elegant diplom, ett digitalt julkort och en e-postsignatur.