Dagens PS

Jaguar säger adjö till massmarknaden och siktar på "spektakulära" fordon

Jaguar gör om allt. Logga, typsnitt och värderingar. Välkommen in i en ny era. (Foto: Jaguar)
Jaguar gör om allt. Logga, typsnitt och värderingar. Välkommen in i en ny era. (Foto: Jaguar)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 20 nov. 2024Publicerad: 20 nov. 2024

Jaguar genomgår en radikal förvandling. Den brittiska biltillverkaren har skalat ner sitt modellutbud till enbart suven F-Pace, som rullar vidare till 2025.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Samtidigt arbetar man intensivt med en ny elbil som ska ompositionera Jaguar som ett exklusivt elbilsmärke i lyxsegmentet.

Nytt kapitel med fräsch design

För att markera den nya riktningen lanserar biltillverkaren nu en uppsättning nya logotyper och en förnyad designfilosofi. Jaguars nya image presenterades nyligen på huvudkontoret i Gaydon, England vilket man kan läsa om i deras pressmeddelande. Där visades det nya emblem som ska pryda den kommande trion av exklusiva elbilar.

De nya märkena är ett tydligt avsteg från det förflutna och anammar tre nya designvärden:

“sprudlande, modernistiskt och övertygande”.

Jaguar säger sig inte vara “rädda för att polarisera” med sin nya strategi, vilket märks i de nya emblemen.

Biltillverkarens nya visuella identitet har fyra hörnstenar: två logotyper, ett typsnitt, en färgpalett och en grafisk kod kallad “genomstruken”.

Denna kod återfinns i den nya “leaper”-logotypen, en modern tolkning av den klassiska jaguarmaskoten.

Gammal vs. nytt. Tror ni detta är vägen fram för Jaguar? (Foto: Jaguar)
ANNONS

Den tidigare logotypen med ett jaguaransikte, som suttit på grillen i två decennier, ersätts av ett nytt runt märke. Emblemet bygger på det nya typsnittet med ett “J” och ett “r” i en cirkel.

Den skarpa guld-vita kontrasten i logotyperna kompletteras av en ny färgpalett med primärfärgerna rött, blått och gult.

ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024

Den nya bilen då?

Den ännu namnlösa bilen kommer att gå i produktion i slutet av 2026. Biltillverkaren avslöjade att målet är en räckvidd på upp till 70 mil och möjligheten att lägga till 32 mil på 15 minuter vid en snabbladdare. Jaguar bekräftade också att deras elbilar blir kompatibla med Teslas Supercharger-nätverk.

Så här skrivs Jaguar ut i sitt nya typsnitt. (Foto: Jaguar)
Så här skrivs Jaguar ut i sitt nya typsnitt. (Foto: Jaguar)

Fokus på design och exklusivitet

Jaguar fokuserar just nu på design. Företaget beskriver dagens elbilar som en homogen massa av höga, aerodynamiskt fokuserade “blobbar”. Biltillverkaren tänker motverka detta med bilar som är låga och har långsträckta proportioner.

Intressant nog valde Jaguar att inte inleda sin återfödelse med en suv. Man tror att det första fordonet inte är tänkt att driva volym utan etablera varumärkets nya, mer exklusiva position.

Åsikter? Ett helt nytt varumärke riktad till en helt ny målgrupp. (Foto: Jaguar)
Åsikter? Ett helt nytt varumärke riktad till en helt ny målgrupp. (Foto: Jaguar)
ANNONS

“En Jaguar borde inte kopiera någonting”

Professor Gerry McGovern OBE, Chief Creative Officer på Jaguar, förklarar den nya riktningen:

“Jaguars rötter går att finna i originalitet. Sir William Lyons, vår grundare, menade att ‘En Jaguar borde inte kopiera någonting.’ Vår vision för Jaguar idag bygger på just denna filosofi.”

Den här bilden sammanfattar det mesta. Den nya målgruppen är inte äldre förmögna män utan mer unga, förmögna hippa stadsmänniskor. (Foto: Jaguar)
Den här bilden sammanfattar det mesta. Den nya målgruppen är inte äldre förmögna män utan mer unga, förmögna hippa stadsmänniskor. (Foto: Jaguar)

För att förklara flytten uppåt i marknaden sa Jaguar att man är stolta över sina produkter, men att beslutet att satsa på en massmarknadsstrategi ledde till bilar som inte var tillräckligt distinkta. Nu siktar man på att tillverka “spektakulära” fordon som sticker ut.

Det finns fortfarande många frågor kring Jaguars återfödelse, men de nya logotyperna ger en tydligare bild av biltillverkarens nya designriktning. Om bara två veckor kommer detta att manifesteras i en komplett bil som ger en försmak av en ny era för Jaguar.

Läs också:

Cleantech-vd: “Decentraliserad energi nyckeln till klimatmålen”. Realtid

Jättens varning: Så lite vet svenskarna om sin egen pension. News 55

ANNONS

Mercedes avslöjar banbrytande teknik i nya CLA

Mercedes-Benz lanserar snart sin nya elbil CLA, som enligt tillverkaren ska omdefiniera effektivitet och prestanda inom elbilssegmentet. Den innovativa

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]