Dagens PS

Italiensk bilindustri andas ut efter Stellantis-besked

Arbetare inom bilindustrin marscherar under en demonstration i Rom fredagen den 18 oktober 2024, under en nationell strejk. (Foto: Gregorio Borgia/TT)
Arbetare inom bilindustrin marscherar under en demonstration i Rom fredagen den 18 oktober 2024, under en nationell strejk. (Foto: Gregorio Borgia/TT)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 18 nov. 2024Publicerad: 18 nov. 2024

Mitt i orosmoln kring den italienska bilindustrins framtid kommer lugnande besked från Stellantis. Biljätten har inga planer på att stänga fabriker eller genomföra massuppsägningar i landet.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Detta meddelade en representant för Stellantis under ett möte med den italienska regeringen den 14 november. Mötet, som leddes av industriminister Adolfo Urso, samlade representanter från både industrin och fackföreningar enligt Automotive news Europe.

Syftet var att diskutera den nedåtgående trenden inom italiensk bilproduktion.

Läs också: Varning för produktionskollaps: Europas bilindustri i fritt fall. Dagens PS

Oro för fallande produktion hos Stellantis

Bakgrunden till mötet är den oro som finns kring den italienska bilindustrins framtid. Produktionen har minskat och flera fabriker står stilla. Dessutom har försäljningen av Stellantis italienska märken, Fiat, Alfa Romeo och Lancia, sjunkit.

I ett uttalande från Stellantis betonade företagets HR-chef för Italien, Giuseppe Manca, att de inte har för avsikt att stänga några fabriker i Italien. Han försäkrade även att det inte finns några planer på kollektiva uppsägningar.

ANNONS

Senaste nytt

Utmaningar för hela branschen

Stellantis, liksom andra biltillverkare, står inför stora utmaningar. Efterfrågan på dyrare elbilar är låg och konkurrensen från Kina är hård. Dessutom har Stellantis brottats med stora lager i USA, vilket har lett till sänkta prognoser för både vinst och kassaflöde.

Läs också: Maseratis försäljning rasar – Stellantis skyller på reklamen. Dagens PS

ANNONS

Trots utmaningarna är Stellantis Italiens enda stora biltillverkare. Men produktionen i landet minskar drastiskt. Förra månaden förutspådde fackföreningen FIM-CISL att den årliga fordonsproduktionen i Italien skulle falla till under 500 000 enheter i år, den lägsta siffran sedan 1958.

Mirafiori-fabriken i Turin kan pausas igen

Förra veckan kom uppgifter från fackligt håll om att Stellantis väntas pausa produktionen vid den anrika Mirafiori-fabriken i Turin. I denna fabrik, som ligger i Fiats hemstad, tillverkas den elektriska Fiat 500 samt två Maserati-sportbilar.

Stellantis löfte om att behålla de italienska fabrikerna öppna kommer som en lättnad för många. Men det återstår att se hur företaget ska hantera de utmaningar som branschen står inför och samtidigt säkra den italienska bilproduktionens framtid.

Läs också:

IMF varnar: Europa halkar alltmer efter USA. Realtid

Pension 2025: Nya knepet efter nyår för din tjänstepension. News 55

Säljflopp tvingar Stellantis stänga fabrik

Det går trögt för Stellantis. Försäljningen av Jeep Grand Cherokee och Dodge Durango har gått i stå, och lagren av osålda bilar svämmar över. Nu tvingas

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Energikris
Spela klippet

Europas energikris: Höga priser och tveksamma lösningar

Energikrisen i Europa visar på utmaningar med den gröna omställningen. Många länder är beroende av naturgas, särskilt på vintern när energibehovet är större – och Europas energikris smittar även Sverige. En kombination av en omställning till väderberoende energiproduktion och kalla vinterdagar har gett rekordpriser på el i Tyskland – och södra Sverige dras med i krisen. […]