Mitt i orosmoln kring den italienska bilindustrins framtid kommer lugnande besked från Stellantis. Biljätten har inga planer på att stänga fabriker eller genomföra massuppsägningar i landet.
Italiensk bilindustri andas ut efter Stellantis-besked
Mest läst i kategorin
Detta meddelade en representant för Stellantis under ett möte med den italienska regeringen den 14 november. Mötet, som leddes av industriminister Adolfo Urso, samlade representanter från både industrin och fackföreningar enligt Automotive news Europe.
Syftet var att diskutera den nedåtgående trenden inom italiensk bilproduktion.
Läs också: Varning för produktionskollaps: Europas bilindustri i fritt fall. Dagens PS
Oro för fallande produktion hos Stellantis
Bakgrunden till mötet är den oro som finns kring den italienska bilindustrins framtid. Produktionen har minskat och flera fabriker står stilla. Dessutom har försäljningen av Stellantis italienska märken, Fiat, Alfa Romeo och Lancia, sjunkit.
I ett uttalande från Stellantis betonade företagets HR-chef för Italien, Giuseppe Manca, att de inte har för avsikt att stänga några fabriker i Italien. Han försäkrade även att det inte finns några planer på kollektiva uppsägningar.
Senaste nytt
Utmaningar för hela branschen
Stellantis, liksom andra biltillverkare, står inför stora utmaningar. Efterfrågan på dyrare elbilar är låg och konkurrensen från Kina är hård. Dessutom har Stellantis brottats med stora lager i USA, vilket har lett till sänkta prognoser för både vinst och kassaflöde.
Läs också: Maseratis försäljning rasar – Stellantis skyller på reklamen. Dagens PS
Trots utmaningarna är Stellantis Italiens enda stora biltillverkare. Men produktionen i landet minskar drastiskt. Förra månaden förutspådde fackföreningen FIM-CISL att den årliga fordonsproduktionen i Italien skulle falla till under 500 000 enheter i år, den lägsta siffran sedan 1958.
Mirafiori-fabriken i Turin kan pausas igen
Förra veckan kom uppgifter från fackligt håll om att Stellantis väntas pausa produktionen vid den anrika Mirafiori-fabriken i Turin. I denna fabrik, som ligger i Fiats hemstad, tillverkas den elektriska Fiat 500 samt två Maserati-sportbilar.
Stellantis löfte om att behålla de italienska fabrikerna öppna kommer som en lättnad för många. Men det återstår att se hur företaget ska hantera de utmaningar som branschen står inför och samtidigt säkra den italienska bilproduktionens framtid.
Läs också:
IMF varnar: Europa halkar alltmer efter USA. Realtid
Pension 2025: Nya knepet efter nyår för din tjänstepension. News 55
Säljflopp tvingar Stellantis stänga fabrik
Det går trögt för Stellantis. Försäljningen av Jeep Grand Cherokee och Dodge Durango har gått i stå, och lagren av osålda bilar svämmar över. Nu tvingas
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.