Vi rapporterade tidigare om hur Europaparlamentet klubbade igenom en ny överenskommelse som skulle komma att förbjuda försäljningen av fossilbilar från 2035. Nu har emellertid både Italien och Tyskland backat.
Italienarna backar – vill inte förbjuda fossilbilar
Mest läst i kategorin
Förslaget väntades bekräftas av EU:s ministerråd den 7 mars, men så blir inte fallet. Det är italienarna som satte stopp för beslutet, något som även stöttas av Tyskland.
Det rapporterar Dagens industri.
Att förbjuda fossilbilar är ett ihåligt förslag
Förslaget tar ingen hänsyn till vare sig utsläpp till följd av produktion och heller inte varifrån den el som elbilarna laddas med kommer från.
Det som mäts är de lokala koldioxidutsläppen från det att fordonet registreras, något som gör målet förhållandevis enkelt att uppnå.
Med det sagt har italienarna nu tagit ett kliv tillbaka som har ändrat sin syn på det hela. Även Tyskland väljer att ändra linje.
Den gemensamma nämnaren här är att både Italien och Tyskland har viktig bilindustri på hemmaplan.
Senaste nytt
Vill se förändring
Italien och Tyskland vill se en förändring i exakt vad förbudet innefattar – båda länder vill tillåta undantag för exempelvis e-bränslen – det vill säga syntetiska bränslen som kan tillåta förbränningsmotorn att leva vidare.
Det är en fråga om att tillåta fossilbilar med alternativa drivmedel att fortsätta säljas.
De som skonas från koldioxidutsläppsmålen och som det inte nödvändigt är sluttankat för är tillverkare som bygger mellan 1 000 och 10 000 bilar eller 1 000 och 22 000 skåpbilar fram till 2035.
De som registrerar färre än 1 000 nya fordon är fortsatt undantagna, något som gynnar tillverkare av supersportbilar och liknande.
Beslutet om utsläppsmål för bilar till 2035 skjuts upp till ett senare möte och då får vi se vilka som vill och inte vill förbjuda fossila bilar.
Läs även: Sluttankat 2035 – men är EU-förslaget verkligen grönt?
Läs även: Provkörning av BMW iX5 – är vätgas framtiden?
Läs även: Provkörning av Ferrari 296 GTS
Läs även: Provkörning av Pininfarina Battista
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.