Dagens PS

Isotta Fraschini: Sinnebilden av italiensk lyx

Erik Åkerlund
En synnerligen vacker italiensk bil med svenskbyggd kaross rastas i snön i slutet på 1920-talet. (Foto: ur Autohistoriska 6/1982)
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 24 nov. 2023Publicerad: 24 nov. 2023

I bilvärldens lyxliga, hade italienarna Isotta Fraschini som var med och slogs om plats i de förmögnas garage. Idag är märket näst intill bortglömt.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Jag ser fram emot besöket.

Vi har haft kontakt på Facebook en längre tid och dividerat både ditten och datten. Främst har självklart vårt gemensamma intresse för äldre lyxbilar diskuterats och om vem som ägde vad och när.

Nu är jag på väg för att träffas IRL. Efter många timmars samtal började det bli dags. Och så ville han också visa något…

I ett hus på landet

Det är inget uppseendeväckande garage eller boningshus. En av så många svenska röda stugor med vita knutar som med åren kompletteras med ett garage och förvaring.

Handslaget är fast och rösten bekant. Vi vänder några meningar innan vi går in i garaget. Det var något som han ville visa mig.

Ett motorblock som kan få en bilentusiast att svimma… (Foto: Anders Værnéus)

Efter att ha rundat en riktigt intressant och spännande BMW 3,0, får jag syn på det. Ett motorblock som står på högkant utmed en vägg. Och där bredvid flera motordelar till samma motor.

ANNONS

Senaste nytt

Spillror av lyx

ANNONS

I det lilla garaget visar det sig finnas en fantastisk bit svensk bilhistoria. De sista kända delarna efter tre av de italienska Isotta Fraschini-bilar som under 1920-talet landade på svensk mark. Och motorn kommer från den främsta av dessa – bokförläggare Erik Åkerlunds Tipo 8A från 1926.

På ett vindsgolv i Sverige ligger delar till en av Sveriges absolut dyraste bilar. (Foto: Anders Værnéus)

Det är lite av en kontrast-krock. Att stå i ett oansenligt garage på den svenska landsbygden och titta på resterna av en av Sveriges absolut mest påkostade bilar.

Erik Åkerlund var en av Sveriges absolut största bil- och båt-konnässörer med ett garage som huserat i stort sett alla av världens mer påkostade bilmärken.

I mitten av 1920-talet hade han redan hunnit avverka storheter som Packard, Rolls Royce och Hispano-Suiza och ville nu pröva vad Italiens ingenjörskonst kunde erbjuda.

Italienska Isotta Fraschini var lyxbilen nummer ett från den Apenninska halvön. (Annons från tiden)

Det blev en Isotta Fraschini. Märket hade startats redan 1898 av Cesare Isotta och Vincenzo Fraschini och hade från år 1900 tillverkat en stor mängd bilar av eget fabrikat.

Endast en modell

För att kraftsamla mot marknaden, togs beslutet 1919 att endast fokusera på en bilmodell. Det blev ett påkostat chassie som försågs med en storvolymig rak åttacylindrig motor på 80 hästkrafter.

ANNONS

1924 släpptes Tipo 8A, en uppdaterad modell med en fortsatt utvecklad motor som nu gav 110 hästkrafter, och nu blev det fart på både bilen och marknaden.

Kändisbil

Framför allt fick Isotta Fraschini mycket bra rykte på den amerikanska marknaden och hittade kunder hos många av 1920-talets kändisar inom bland annat filmens värld.

De dåtida kändisarna Jack Dempsey och Rudolph Valentino har satt sig snyggt i fronten på en Isotta och diskuterar världsläget. (Foto: ganzomag)

Och det var just en Isotta Fraschini Tipo 8A som Erik Åkerlund beställde från den svenska agenten 1926 för leverans till Åkerlunds bostad i Stocksund strax norr om Stockholm.

Bilen som levererades från Italien var en magnifik tvåfärgad öppen cabriolet som tilldelades registreringsnummer B744 den 3/2 1926.

Erik Åkerlund
Såhär såg den ut. Den stora och pampiga Isotta Fraschini som levererades hem till Erik Åkerlund i Stocksund norr om Stocholm. (Foto: ur Autohistorica 6/82)

Under åren som kom, blev denna vagn under ständig förvandling. Åkerlund var en synnerligen impulsiv och ombytlig person som ständigt var på jakt efter det senaste. Bilens utseende kom därför att ständigt vara i förändring – så pass mycket att det är svårt att idag hänga med i svängarna.

Bilen iklädd sin vinterkaross. Chauffören Walfrid Johansson, fick dock sitta öppet i snålblåsten.(Foto: ur Autohistorica 6/82)
ANNONS

I grunden hade den dock två karosser; En öppen sommarkaross och en halvstängd vinterkaross som byggts av Nordbergs karosserifabrik som också var de som gjorde de ständiga förändringarna på bilen.

Delad garageplats

Den 15 juli 1931 flyttade Åkerlund in till sin nybyggda magnifika villa vid Djurgårdsbrunnsviken. Bilen följde med och fick nu registreringsnummer A1047 och fick dela plats i det Åkerlundska garaget med bland annat dennes två Duesenbergs (läs här om dessa bilars historia).

Otroligt snygg med sommarkarossen på. Här hade den också fått polerad motorhuv efter något av Erik Åkerlunds infall. (Foto: ur Autohistorica 6/82)

I samma veva fick också den numera gamla Isottan den ena Duesenbergens amerikanska Judkins-kaross påmonterad.

En i grunden kanske kul tanke, men den svulstiga amerikanska karossen klädde det smäckra italienska chassiet mycket illa.

Bilen såldes så småningom vidare till Saxons förlag som representationsbil innan den slutligen hamnade som brandbil på Hölö söder om Stockholm.

Sparade rester

Tack vare idoga tidiga entusiaster kunde rester av denna bil spåras och nu ligger motorn tryggt förvarad till framtiden.

ANNONS

Tänk att få dra igång den igen i framtiden. Skulle bli en historisk händelse.

Läs mer:

om Isotta Fraschini här

Kris i lyxbranschen (Dagens PS)

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Energikris
Spela klippet

Europas energikris: Höga priser och tveksamma lösningar

Energikrisen i Europa visar på utmaningar med den gröna omställningen. Många länder är beroende av naturgas, särskilt på vintern när energibehovet är större – och Europas energikris smittar även Sverige. En kombination av en omställning till väderberoende energiproduktion och kalla vinterdagar har gett rekordpriser på el i Tyskland – och södra Sverige dras med i krisen. […]