Dagens PS

Innovationer från Saab som förändrade bilvärlden

Saab 9-5 Launch
Med Saab 9-5 1997 lanserades de ventilerade sätena. (Foto: Saab Automobile)
Erik Punt
Erik Punt
Uppdaterad: 21 mars 2023Publicerad: 21 mars 2023

Den svenska biltillverkaren Saab från Trollhättan gjorde sig snabbt känd som en innovativ tillverkare som kom på egna lösningar. De ansågs ofta vara lite udda i sitt sätt att lösa problem jämfört med de mångdubbelt större konkurrenterna.  

ANNONS

Mest läst i kategorin

Nedan listar vi några av de uppfinningar som satt Saab på kartan under åren.

Strålkastartorkare

Inför årsmodell 1970 lanserade Saab torkare till strålkastarna. Modellen var speciellt anpassad för att hantera det nordiska klimatet som ofta bjöd på utmanande förhållanden. 

Saab ville inte att strålkastarnas prestanda skulle påverkas av vädrets makter. (Foto: Saab Automobile)

Snö, is, smuts och vatten hindrade ofta strålkastarna från att prestera på topp. Genom att installera en konstruktion som i mycket påminde om vindrutetorkarna kunde dock de problemen elimineras. 

Enligt uppgifter skulle strålkastartorkarna klara av att göra rent 94 procent av ytan upp till 1,5 miljoner gånger i temperaturer mellan +40 och −30 grader. 

Av rimliga skäl så uppfattades Saabs innovation som säkerhetshöjande och fyra år senare infördes lagkrav på att alla bilar som såldes i Sverige skulle vara utrustade med strålkastartorkare. 

ANNONS

Senaste nytt

Eluppvärmda säten

En Saab-ingenjör som led av problem med kyla i de nedre regionerna kom på att det kunde vara smart att värma upp sätet.

ANNONS

Sagt och gjort så togs en lösning med värmeslingor fram som tillsammans med ett avancerat termostat- och sensorsystem agerade helt automatiserat. 

Om det var under 14 grader kallt kom de eluppvärmda stolarna till undsättning. (Foto: Saab Automobile)

I marknadsföringsmaterialet för årsmodell 1971 presenterade Saab ner på teknisk detalj hur man gått tillväga. Den potentiella kunden kunde läsa: ”en bimetalltermostat med kroppsvärmereagerande känselkropp svarar för att systemet fungerar automatiskt.” 

Utvecklingen av den rump- och ryggvärmande apparaturen skedde med stor noggrannhet i Saabs klimatanläggning. Ingenjörerna kom efter mycket om och men fram till att den optimala temperaturen för värmen att kicka igång var under 14 grader.

Som Saabägare förr i tiden behövde man alltså aldrig oroa sig för att frysa om baken.  

Ventilerade säten

Ett antal år, närmare bestämt 26 år, efter Saab kommit på att man kunde värma upp sätena insåg något geni att man också kunde kyla ner dem. Det här är en funktion som inte är sprungen ur det nordiska klimatet men alltjämt väldigt användbar en varm sommardag. 

Saabs ventilerade stolar bidrar med utmärkt komfort under varma sommardagar. (Foto: Saab Automobile)

För att skapa bästa möjliga upplevelse suger en fläkt monterad under förar- och passagerarstolen undan luften och skapar på så sätt en svalkande upplevelse.  

ANNONS

För att fläkten ska kunna suga undan luften är skinnet i sätet perforerat. Fläktarna bjuder på ett visst surrande men ger snabbt en avkylande effekt. Även den här innovationen är nästintill standard bland lyxigare bilar nuförtiden.   

Aktiva nackskydd

Saab blev först med att lansera aktiva nackskydd med 9-5 1997. Innovationen kallades Saab Active Head Restraint (SAHR) och huvudfunktionen var att mildra effekten av skador vid påkörning bakifrån. 

SAHR

Saabs aktiva nackskydd var först i branschen. (Foto: Saab Automobile)

Nackskydden fungerade genom att den som utsätts för krockvåldet trycks in i stolen vid en kollision vilket i sin tur trycker nackskyddet framåt.

Det bidrar till att nackskyddet bättre kan fånga upp nacken och huvudet.

Enligt en undersökning från 2001 visade Folksams statistik att risken för att råka ut för svåra pisksnärtskador minskade med upp till 75 procent i bilar utrustade med aktiva nackskydd. 

Night Panel

När den nya generationen av Saab 900 lanserades 1993 presenterades också Black Panel som senare kom att döpas om till Night Panel. Få funktioner i en bil kan vålla lika mycket diskussion och åsikterna kring dess reella funktionalitet är omdiskuterad. 

ANNONS

Här demonstreras Night Panel-funktionen i den andra generationen av Saab 9-3. (Foto: Saab Automobile)

Vi på redaktionen kan dock inte göra något annat än att älska den. Att ha en tom landsväg framför sig och trycka in Night Panel-knappen bjuder in till den optimala Saab-upplevelsen. 

Night Panel bygger på insikten om att intryck tröttar ut människor. För att minska trötthet under mörkerkörning kom därför några smarta filurer på att man kunde stänga ner alla lampor i instrumentpanelen utom de allra nödvändigaste. 

Det allra nödvändigaste ansågs vara hastighetsmätaren, som successivt tänds upp. Först till 140 och sedan hela mätaren ut om den första passeras. 

Summan av kardemumman

Det är uppenbart att bilvärlden gick miste om en mycket finurlig och innovativ tillverkare när Saab fick kasta in handduken den 19:e december 2011.

Flera innovationer har bidragit med att rädda liv och skapa säkrare transporter. Som alltid med Saab är det dock svårt att slå undan tanken kring vad som skulle kunna kommit om företaget bara härdat ut lite till.

Då hade säkerligen listan med innovationer varit betydligt längre.  

Läs även: Saab 9-5 Hirsch: Raketen från Schweiz 
Läs även: Till salu: Saab 9-3 Viggen – tyskarnas mardröm 
Läs även: 
11 år sedan Saab Automobile försattes i konkurs 
Läs även: 
Saab säljer fortfarande bilar i Taiwan 

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Erik Punt
Erik Punt

Skribent på Högsta Växeln och Saab-fantast.

Erik Punt
Erik Punt

Skribent på Högsta Växeln och Saab-fantast.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS