Tufft för elbilar? Inte för Renault. Företaget ökade sina leveranser första kvartalet med 2,9 procent och ska nu satsa stort i Indien.
Ingen kris: Här är elbilarna som går bra


Mest läst i kategorin
Renault bekräftar sina helårsprognoser för 2025 efter ett starkt första kvartal. På en tuff bilmarknad har Renault ökat sina billeveranser med 2,9 procent till 564 980 enheter.
Bolaget säger att ökande efterfrågan på dess elbilar, som kompaktmodellen R5, bidrar till utvecklingen.
Trots dessa positiva siffror minskade koncernens intäkter 0,3 procent under kvartalet, rapporterar Bloomberg.
Orsakerna till det var negativa valutaeffekter och återförsäljare som sålde av sina lager.
I övrigt har Renault ett mer gynnsamt läge än exempelvis Volkswagen och Stellantis NV, eftersom man inte säljer i USA och därmed påverkas mindre av USA:s tullar, påpekar Bloomberg.
Renault 5 – Årets bil trots tveksam säkerhet? Dagens PS
Renault siktar på sju procent i vinst 2025
Renaults vd Luca de Meo har försökt sänka kostnaderna för nya elbilar via partnerskap och sänkta utvecklingstider.
I år planerar man att rulla ut sju nya modeller, bland dem den elektriska Renault 4 och Dacia Bigster.
2025 ska ge en marginal på minst 7 procent för helåret, förklarar koncernen samtidigt som man lanserar nya satsningar.
Renault vill satsa stort i Indien, där man ser tillväxt och redan tillverkat bilar i 15 år.
Nu är målet att sälja 500 000 fordon per år i Indien från år 2030, ett ambitiöst mål med tanke på att man 2024 sålde 38 000 fordon i landet.
Renault utmanar Mercedes – ska slå räckviddsrekord. Dagens PS
Senaste nytt
Många lanseringar i Indien
Tanken nu är att lansera uppfräschade version av Kiger- och Triber och sedan fyra nya stadsjeepar och två elbilar de närmaste åren.
“Vi var blyga tidigare,” säger Renault Indiens vd Venkatram Mamillapalle i en intervju på Chennai. “Nu blir vi aggressiva.”
Renault tar över partnern Nissans 51-procentiga andel i deras fabriker i Indien och får full kontroll över personbilsfabriken i Chennai, där man även ska öppna ett nytt designcenter.
Panen är att börja sälja hybridmodeller 2027, enligt Mamillapalle som förklarar att Renault vill se skattelättnader som gör hybrid- och elbilar mer attraktiva för prismedvetna indiska köpare.
Vill ha skattesänkningar
Hybrider i Indien har nu en grundskattesats på 28 procent men kan vara så hög som 43 procent för stadsjeepar längre än fyra meter. Det kan jämföras med endast fem procent för elbilar med batteri.
”Det här gör att hybrider inte klarar konkurrensen trots sin förmåga att sänka utsläppen”, säger Mamillapalle.
Satsningen i Indien är vältajmad. Den kommer samtidigt som landets frihandelsavtal med EU kan förverkligas.
Det gör att Renault ser möjligheter att exportera bilar och bildelar till EU från Indien, menar Mamillapalle. ”Vi är mycket konkurrenskraftiga på komponenter,” säger han. “Om frihandelsavtalet blir en realitet kan Indien bli en tillverkningszon för Europa”.
Backar trots femårig jättesatsning. Dagens PS
I handelskrigets skugga ser Indien sin gyllene chans. Realtid

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.