Mercedes-Benz gör förändringar i produktionen av S-Klass vid fabriken i Sindelfingen. Ett beslut påverkat av marknadens utveckling.
Ingen köper Mercedes längre
Mest läst i kategorin
Mercedes-Benz tar nu ett drastiskt beslut.
För första gången kommer S-Klass att produceras i endast ett skift vid deras toppmoderna anläggning i Tyskland skriver Automotive news.
Skiftet i produktionen
Den digitaliserade fabriken, som har varit i drift i fyra år, ansvarar för tillverkningen av S-Klass, den elektriska EQS, samt lyxmodellerna från Maybach och AMG.
Hittills har fabriken alltid haft minst två skift igång, men nu planerar Mercedes att dra ner till ett enda skift under fjärde kvartalet.
Orsaken? En fortsatt svaghet på lyxbilsmarknaden, vilket tydligt återspeglas i de senaste försäljningssiffrorna för Mercedes under andra kvartalet.
Försäljningen faller kraftigt
Försäljningen av Mercedes toppmodeller – S-Klass, EQS, EQS SUV och GLS – rasade till 33 400 enheter mellan april och juni. Det är en minskning på nästan 25 procent jämfört med samma period förra året, då försäljningen nådde 44 200 enheter.
Under första halvåret har försäljningen av S-Klass backat på alla viktiga marknader.
Enligt Marklines har försäljningen fallit med 13 procent i Kina, 19 procent i USA och hela 27 procent i Europa.
Utmaningar på flera fronter
Mercedes vd Ola Källenius står inför stora utmaningar. Prispress i Kina, ett minskande fokus på högsegmentmodeller och höga utvecklingskostnader skapar en tuff situation.
Det är inte bara Mercedes själva som känner av pressen. Även deras leverantörer drabbas hårt. En anonym chef för en stor leverantör av interiördelar till S-Klass beskriver den minskade produktionen som en “katastrof”.
Samtidigt berättar en Mercedes-återförsäljare i Stuttgart att han inte har sålt en S-Klass sedan hösten 2023. En annan återförsäljare har haft en EQS-demobil stående i flera veckor, trots att den bara har körts knappt 5 000 kilometer.
Så påverkas de anställda
Trots övergången till ett enda skift förväntas de flesta anställda vid fabriken i Sindelfingen inte påverkas märkbart. Många kommer att omplaceras till andra delar av fabriken där exempelvis E-Klass och GLC fortfarande tillverkas i tre skift.
Däremot kan tillfälligt anställda riskera att förlora sina jobb.
När Factory 56 kan återgå till två skift är oklart. Vanligtvis ökar produktionen av S-Klass i samband med ansiktslyftningar och ny teknik, vilket är planerat först till 2025.
Samtidigt står Audi inför liknande problem. Försäljningen av deras toppmodell Q8 E-tron går trögt, och det är möjligt att fabriken i Bryssel, där modellen tillverkas, kan komma att stängas.
Flera stora märken uteblir från Paris-mässan
Kinesiska biltillverkare deltar på Paris motor show i oktober, men flera stora märken uteblir. Europeiska märken tar däremot åter plats.
ANNONS
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.