Dagens PS

Ingen köper Mercedes längre

Tyvärr säljer inte Mercedes tillräckligt mycket av deras lyxigare bilar vilket nu resulterat i att en av deras fabriker går från minst 2- till 1 skift. (Foto: Pavel Golovkin/TT)
Tyvärr säljer inte Mercedes tillräckligt mycket av sina lyxigare bilar vilket nu resulterat i att en av deras fabriker går från minst 2- till 1 skift. (Foto: Pavel Golovkin/TT)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 22 aug. 2024Publicerad: 21 aug. 2024

Mercedes-Benz gör förändringar i produktionen av S-Klass vid fabriken i Sindelfingen. Ett beslut påverkat av marknadens utveckling.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Mercedes-Benz tar nu ett drastiskt beslut.

För första gången kommer S-Klass att produceras i endast ett skift vid deras toppmoderna anläggning i Tyskland skriver Automotive news.

Skiftet i produktionen

Den digitaliserade fabriken, som har varit i drift i fyra år, ansvarar för tillverkningen av S-Klass, den elektriska EQS, samt lyxmodellerna från Maybach och AMG.

Hittills har fabriken alltid haft minst två skift igång, men nu planerar Mercedes att dra ner till ett enda skift under fjärde kvartalet.

Orsaken? En fortsatt svaghet på lyxbilsmarknaden, vilket tydligt återspeglas i de senaste försäljningssiffrorna för Mercedes under andra kvartalet.

Ni får skärpa er och beställa några fina Mercedes så fabrikerna kan återgå till ordinarie arbete. (Foto: Ng Han Guan/TT)
Ni får skärpa er och beställa några fina Mercedes så fabrikerna kan återgå till ordinarie arbete. (Foto: Ng Han Guan/TT)
ANNONS

Senaste nytt

Försäljningen faller kraftigt

Försäljningen av Mercedes toppmodeller – S-Klass, EQS, EQS SUV och GLS – rasade till 33 400 enheter mellan april och juni. Det är en minskning på nästan 25 procent jämfört med samma period förra året, då försäljningen nådde 44 200 enheter.

ANNONS

Under första halvåret har försäljningen av S-Klass backat på alla viktiga marknader.

Enligt Marklines har försäljningen fallit med 13 procent i Kina, 19 procent i USA och hela 27 procent i Europa.

Utmaningar på flera fronter

Mercedes vd Ola Källenius står inför stora utmaningar. Prispress i Kina, ett minskande fokus på högsegmentmodeller och höga utvecklingskostnader skapar en tuff situation.

Det är inte bara Mercedes själva som känner av pressen. Även deras leverantörer drabbas hårt. En anonym chef för en stor leverantör av interiördelar till S-Klass beskriver den minskade produktionen som en “katastrof”.

Samtidigt berättar en Mercedes-återförsäljare i Stuttgart att han inte har sålt en S-Klass sedan hösten 2023. En annan återförsäljare har haft en EQS-demobil stående i flera veckor, trots att den bara har körts knappt 5 000 kilometer.

Tydligen ska den fasta personalen inte påverkas så mycket. Däremot kan tillfälligt personal ryka. (Foto: Ng Han Guan/TT)
Tydligen ska den fasta personalen inte påverkas så mycket. Däremot kan tillfällig personal ryka. (Foto: Ng Han Guan/TT)

Så påverkas de anställda

Trots övergången till ett enda skift förväntas de flesta anställda vid fabriken i Sindelfingen inte påverkas märkbart. Många kommer att omplaceras till andra delar av fabriken där exempelvis E-Klass och GLC fortfarande tillverkas i tre skift.

ANNONS

Däremot kan tillfälligt anställda riskera att förlora sina jobb.

När Factory 56 kan återgå till två skift är oklart. Vanligtvis ökar produktionen av S-Klass i samband med ansiktslyftningar och ny teknik, vilket är planerat först till 2025.

Samtidigt står Audi inför liknande problem. Försäljningen av deras toppmodell Q8 E-tron går trögt, och det är möjligt att fabriken i Bryssel, där modellen tillverkas, kan komma att stängas.

Flera stora märken uteblir från Paris-mässan

Kinesiska biltillverkare deltar på Paris motor show i oktober, men flera stora märken uteblir. Europeiska märken tar däremot åter plats.

ANNONS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Skärpta straff för olaglig finansiell verksamhet 

Nu ska finansbrott likställas med organiserad brottslighet. Det anser Ekobrottsmyndigheten, som kräver hårdare straff för brott på finansmarknaden. Se mer i videon ovan. Rikard Jermsten är nytillträdd generaldirektör och chef för Ekobrottsmyndigheten. Han anser att finansbrott är lika allvarliga som organiserad brottslighet. Därför behövs hårdare straff. MISSA INTE: Thedéens skarpa varning: Värre läge än 2020 […]