Billiga elbilar är något som många väntar ivrigt på, men det är redan verklighet på andra marknader utanför Europa. I exempelvis Indien erbjuder Tata modellen Tiago EV som kostar en liten bit över 100 000 kronor.
Indisk elbil utmanar: Kostar 109 000
Mest läst i kategorin
Den indiska marknaden må inte i första hand förknippas med elbilar – under 2022 var andelen elbilar på marknaden kring en procent.
Nu har emellertid allt fler aktörer dykt upp och den gemensamma nämnaren är ett lågt pris.
För att på allvar penetrera den indiska marknaden – som växer så det fullständigt knakar – krävs det elbilar som är ruskigt billiga.
Eftersom den indiska marknaden totalt saknar säkerhetskrav har biltillverkare helt andra möjligheter när det kommer till att utveckla billiga bilar.
Det är även en de huvudsakliga anledningarna till att den europeiska marknaden har så mycket högre priser.
25 mils räckvidd för 110 000 kronor
Den billigaste elbilen på den europeiska marknaden är Dacia Spring (som vi har provkört), men den säljs inte i Sverige. Den går loss på 240 000 kronor och stoltserar med en räckvidd på 230 kilometer enligt WLTP.
I Indien kan man få en Tata Tiago EV från 110 000 kronor. För det priset får man 250 kilometers räckvidd från ett batteri på 19,2 kWh.
För ytterligare 30 000 kronor kan man uppgradera till ett batteri på 24 kWh som ger hela 315 kilometers räckvidd.
Tata Tiago EV är billig av en anledning
Med det sagt är inte Tata Tiago EV billig utan anledning. Dels har den samma säkerhetsegenskaper som en landmina, dels samma lyxnivå som ett ryskt fängelse.
Fortsättningsvis kan Tata Tiago EV endast ladda upp till 7,2 kilowatt och elmotorn har endast 74 hästkrafter och 114 newtonmeter.
Med det sagt gör den exakt vad man förväntar sig av den, levererar elektrisk mobilitet till den stora massan till en förmånlig peng.
Det finns alltså billiga elbilar ute i världen, frågan är bara när de blir mer mainstream på den europeiska marknaden.
Läs även: Sveriges flopp: Sämst i Europa på elbilar
Läs även: Elbilar blir billigare – priset på batteriet dyker
Läs även: Analys – 100 procent elbilar i Europa inom 12 år
Läs även: Recension av Dacia Spring Electric
Läs även: Recension av MG ZS EV
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.