Dagens PS

Indier väljer bort elbilar

indier väljer bort elbilar
Om gemene indier får välja är det tvåhjuligt som gäller. (Foto: Marcus Berggren)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 09 jan. 2023Publicerad: 09 jan. 2023

Under 2022 såldes det närmare 4 miljoner bilar i Indien. Av dessa var 2 procent elbilar, att jämföra med 33 procent i Sverige. Det finns emellertid något indier gillar betydligt mer än elbilar – och det är tvåhjuliga elektriska åkdon.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Det är amerikanska CNBC som rapporterar att efterfrågan på elektriska mopeder och motorcyklar ökar bra mycket mer än för bilar.

Tvåhjuligt dominerar

På marknader som Europa, Kina, och USA är det fyrhjuliga elfordon som dominerar. Det är emellertid inte fallet för Indien, världens femte största ekonomi.

Den indiska staten har planer på att göra elfordon bra mycket mer attraktiva för konsumenter, en satsning som emellertid grundar sig i att öka användandet av elektriska tvåhjulingar, snarare än bilar.

Skand Tigon i profil med förare

EU-mopeden är ett av de mest självklara fordonen att elektrifiera, tänker mopedisten på bilden. (Foto: Marcus Berggren)

ANNONS

Senaste nytt

Det går undan

Under det första kvartalet 2022 såldes det två miljoner elbilar världen över, att jämföra med 120 000 samma period för tio år sedan.

I Indien har efterfrågan av elbilar inte riktigt tagit gått åt samma håll, i stället är det mopeder, motorcyklar och liknande som premieras när övergången till eldrift står på tapeten.

Anledningen är enkel, Indien är inte ett särskilt välutvecklat land, något som reflekteras i den rådande infrastrukturen, samt gemene mans ekonomiska status.

ANNONS

Det är helt enkelt en fråga om att Indier inte har råd med elbilar, något som i stället gör att det krävs billigare former av transport för att mobilisera den stora massan med hjälp av elektrifiering.

Indier vill inte ha elbilar

När det gäller elbilar väntas försäljningen öka med mellan 15 och 20 procent till 2030, något som då kommer att motsvara cirka en miljon bilar.

När det kommer till elmopeder och liknande är verkligheten emellertid en annan – det segmentet väntas öka med 40 till 45 procent, vilket till 2030 kommer vara en försäljning på cirka 13 miljoner fordon per år.

Anledningen är enkel – de flesta indier som har bilar brukar köra längre sträckor med dem, något som inte rimmar med den undermåliga infrastrukturen, särskilt den som beträffar laddning.

Det sker dock en utbyggnad av infrastrukturen, i ett steg att göra elbilar tillgängliga för en bredare målgrupp. Med det sagt kommer tvåhjuliga elfordon att dominera, något som även gäller många andra utvecklingsländer.

Läs även: Test av Skand Tigon

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Skärpta straff för olaglig finansiell verksamhet 

Nu ska finansbrott likställas med organiserad brottslighet. Det anser Ekobrottsmyndigheten, som kräver hårdare straff för brott på finansmarknaden. Se mer i videon ovan. Rikard Jermsten är nytillträdd generaldirektör och chef för Ekobrottsmyndigheten. Han anser att finansbrott är lika allvarliga som organiserad brottslighet. Därför behövs hårdare straff. MISSA INTE: Thedéens skarpa varning: Värre läge än 2020 […]