Under 2022 såldes det närmare 4 miljoner bilar i Indien. Av dessa var 2 procent elbilar, att jämföra med 33 procent i Sverige. Det finns emellertid något indier gillar betydligt mer än elbilar – och det är tvåhjuliga elektriska åkdon.
Indier väljer bort elbilar
Mest läst i kategorin
Det är amerikanska CNBC som rapporterar att efterfrågan på elektriska mopeder och motorcyklar ökar bra mycket mer än för bilar.
Tvåhjuligt dominerar
På marknader som Europa, Kina, och USA är det fyrhjuliga elfordon som dominerar. Det är emellertid inte fallet för Indien, världens femte största ekonomi.
Den indiska staten har planer på att göra elfordon bra mycket mer attraktiva för konsumenter, en satsning som emellertid grundar sig i att öka användandet av elektriska tvåhjulingar, snarare än bilar.
Senaste nytt
Det går undan
Under det första kvartalet 2022 såldes det två miljoner elbilar världen över, att jämföra med 120 000 samma period för tio år sedan.
I Indien har efterfrågan av elbilar inte riktigt tagit gått åt samma håll, i stället är det mopeder, motorcyklar och liknande som premieras när övergången till eldrift står på tapeten.
Anledningen är enkel, Indien är inte ett särskilt välutvecklat land, något som reflekteras i den rådande infrastrukturen, samt gemene mans ekonomiska status.
Det är helt enkelt en fråga om att Indier inte har råd med elbilar, något som i stället gör att det krävs billigare former av transport för att mobilisera den stora massan med hjälp av elektrifiering.
Indier vill inte ha elbilar
När det gäller elbilar väntas försäljningen öka med mellan 15 och 20 procent till 2030, något som då kommer att motsvara cirka en miljon bilar.
När det kommer till elmopeder och liknande är verkligheten emellertid en annan – det segmentet väntas öka med 40 till 45 procent, vilket till 2030 kommer vara en försäljning på cirka 13 miljoner fordon per år.
Anledningen är enkel – de flesta indier som har bilar brukar köra längre sträckor med dem, något som inte rimmar med den undermåliga infrastrukturen, särskilt den som beträffar laddning.
Det sker dock en utbyggnad av infrastrukturen, i ett steg att göra elbilar tillgängliga för en bredare målgrupp. Med det sagt kommer tvåhjuliga elfordon att dominera, något som även gäller många andra utvecklingsländer.
Läs även: Test av Skand Tigon
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.