Gamla vackra italienska bilmärket Lancia har inte riktigt fått till det under de senaste decennierna. Nu gör märket comeback. Igen.
Ikoniska Lancia tillbaka på vägarna
Mest läst i kategorin
Kanske du har hängt med i rallyvärlden. Kanske du därifrån känner igen det italienska bilmärket Lancia, som på 1970-talet firade stora triumfer med sin kilformade modell Stratos.
Därutöver kan jag nog inte kräva att du ska veta så mycket mer om just Lancia. Detta fantastiska gamla bilmärke som sedan storhetstiden på 1970-talet har levt en ganska spå undanskymt tillvaro på biltillverkningens bakgård.
Denna artikel skulle lätt kunna bli en historisk hyllningsartikel till märket, men den storyn slipper du denna gång.
Ny generation
Nu ska vi istället titta på den nya generationen Lancia, som ägaren, jättekonglomeratet Stellantis, nu vill trycka ut på marknaden.
Basen för Lancia Ypsilon, som bilen heter, är tagen från kusinen Peugeot 208, som sedan klätts i en uppsnofsat italiensk design.
Och inget fel med det. Det är ju så som nya bilar skapas inom dagens storägarkoncerner. En del plockas här och sätts ihop men en del där så får du plötsligt en ny bil att lansera.
Historieflirt
Lancia själva försöker flirta med sin historia och få dig att koppla ihop den nya bilens design med ikoniska modeller från förr.
Men den nya bilens stuk appellerar lika lite med sina föregångare som en elefant kan kopplas ihop med politik. Eller vänta lite…, det funkar ju i USA…
Nåväl. Tre nya Lanciamodeller kommer släppas under de kommande åren. Till en början som helt eldrivna, men olika former av hybrid-drift sägs också vara på väg. Lite annorlunda ordning att lansera, men likväl spännande.
Kul design
Att Stellantis försökt krama fram lite Lancia-känsla märks. Små designelement som antas Italien finns placerade både här och där. Inredningen har också tillåtits bli ganska så okonventionell med roliga små lösningar här och där.
Förarplatsen är långt ifrån steril. Domineras starkt av två liggande skärmar och en magnifik centrumpanel. Och runt omkring dessa enheter finns både knappar och reglage placerade. Känns nästan lite retro nuförtiden.
Till skillnad från de comeback-försök som märket gjort tidigare, känns detta mer seriöst och fruktbart. Lancia Ypsilon är en snygg bil som sticker ut i den annars så milda och tvålfagra elbilsdjungeln.
Läs mer:
SAAB Lancia 600 var en monumental flopp (Dagens PS)
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.