Klassiska Shelby GT500 återuppstår – i en extremversion helt i kolfiber.
Nu visar Classic Recreations upp de första bilderna på GT500CR.
Bilen är 300 kg lättare än en vanlig Mustang – V8:n är på 810 hk.
Ikonen återfödd - helt i kolfiber med 810 hk
Mest läst i kategorin
Sedan flera år tillbaka har Restomod-firman Classic Recreations byggt Shelby GT500CR med vanliga Mustang-karosser som grund.
Nu tar företaget det ett steg vidare och släpper de första bilarna av en lättare och betydligt dyrare version. Det handlar om en Shelby GT500CR med kaross återskapad helt kolfiber.
Tillsammans med Speedkore tillverkar de Mustangen med Shelbylicens. En originalkaross från 1967 har skannats in och varenda del nytillverkas i kolfiber. Det gör att nästan 300 kg vikt sparas in jämfört med en vanlig Shelby Mustang. Dessutom blir kolfiberlooken retromodern på ett helt oemotståndligt sätt.
Det som finns under karossen är inte så tokigt heller. Under huven finns en modernare Ford-V8, en 5,2-liters Coyote-motor. V8:an ger 810 hk som via en 10-växlad automatlåda skickas till bakhjulen. Precis som på en modern bil kan föraren växla manuellt med paddlar bakom ratten.
Den som tycker att 810 hk är för klent kan beställa en sjuliters V8 med kraftfullare kompressor och intercooler och få upp till 1014 hk.
Chassit har också uppgraderats rejält. JRI Coilover ansvarar för fjädringen medan Wilwood har gett bilen ett grövre bromssystem. Hjulspinn går inte att undvika med 810 hk, men med hjälp av Forgeline-fälgar och BFGoodrich Rivals 275/35/18 fram och 335/30/18 bak är greppet riktigt bra.
Interiören knyter an till en klassisk Mustang, men modern teknik i form av ett Kenwood-navigationssystem och ett Kicker ljudsystem har adderats.
Prislappen ligger på drygt 2,5 miljoner kronor i USA och än finns chansen att säkra en bil. Upplagan är begränsad och 15 av 25 bilar sägs redan vara sålda.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.