Dagens PS

I sommar blir din hyrbil dyrare

hyrbil
Det kan bli svårt och dyrt att få tag på hyrbil i sommar, konstaterar Bloomberg. (Foto: Pixabay)
Malin Beeck
Malin Beeck
Uppdaterad: 30 maj 2022Publicerad: 30 maj 2022

Hyrbilsföretagen kommer att fira glada dagar framöver, spår Bloomberg. Men för den som vill få tag på hyrbil är det mindre kul. När färre fordon når konsumentmarknaden kommer efterfrågan och priser att öka.

ANNONS

Mest läst i kategorin

För två år sedan var den globala biluthyrningsfirman Hertz nära att gå i konkurs. Bara ett år senare hade branschen aldrig mått bättre, och såväl Hertz som konkurrenten Avis gjorde god vinst.

För dem som har aktier i hyrbilsmarknaden är det goda nyheter. För semesterfirare med behov av hyrbil är det inte lika bra. Det som har fått hyrbilsbolagen lönsamma igen är helt enkelt prishöjningar.

På både Hertz och Avis har priserna stigit med 25 procent i första kvartalet jämfört med samma kvartal förra året, och det trots att årets första månader brukar gå trögt jämfört med sommaren. Jämfört med 2019 har Hertz i genomsnitt höjt priset med 40 procent i USA, skriver Bloomberg.

Hyrbil blir dyrare i sommar

Det kan också bli dyrare i sommar, konstaterar John Healy, analytiker hos Northcoast Research i en intervju. Det första kvartalet hyr bolagen inte ut hela sin bilflotta. Men i sommar kan efterfrågan på hyrbilar överstiga det antal bilar som bolagen kommer att ha en chans att plocka fram.

Under de senaste tre-fyra månaderna har bolagen köpt mellan 60 000 och 100 000 bilar per månad. Vanligtvis kan de köpa minst dubbelt så många, men nu gör bristen på komponenter i bilbranschen att de flesta nya exemplar går till bilhandlarna.

Det är en tendens som kan få kostnaden för hyrbilar att skjuta i höjden ännu mer. Rabatter lär dessutom bli mindre vanliga. Nu kan bolagen optimera sina vinster utifrån en kalkyl där fullt pris ger mer än att få så många fordon som möjligt uthyrda.

Läs också:

Experter: Resekaos hotar i sommar
Säkra aktier i osäkert läge: omikrpn, inflation och fraktkris

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Dagens PS - en del av newstechbolaget RLVNC

Dagens PS är en del av RLVNC (Relevance Communication Nordic AB)
– Noterat på Nordic SME sedan 2017. RLVNC är ett svenskt newstech-bolag som, med hjälp av en datadriven teknikplattform, erbjuder kostnadsfria och kvalitativa nyheter, främst inom ekonomi, näringsliv och börs.

Läs mer här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]