Dagens PS

Hyundai Tucson: En suv med flera ess i rockärmen

Det här är Hyundai Tuscon, fjärde generationen. Så här tyckte vi om den. (Foto: Åsa Wallenrud)
Det här är Hyundai Tuscon, fjärde generationen. Så här tyckte vi om den. (Foto: Åsa Wallenrud)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 30 sep. 2024Publicerad: 01 okt. 2024

Dags för en provkörning. Denna gång handlar det om en Hyundai Tucson, fjärde generationen. En plug-in hybrid som bjuder på mycket.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Hyundai Tucson har på senare tid tagit suvvärlden med storm, och det är inte svårt att förstå varför.

Med en kombination av modern design, praktiska funktioner och en rad olika drivlinor, har Tucson något att erbjuda för de flesta bilköpare.

Låt oss dyka djupare in i vad som gör denna suv så speciell.

En stilig suv mitt i grönskan på en av de sista sommardagarna 2024. (Foto: Åsa Wallenrud)
En stilig suv mitt i grönskan under en av de sista sommardagarna 2024. (Foto: Åsa Wallenrud)

En fröjd för ögat

Det första som slår en är Tucsons iögonfallande exteriör.

De skarpa linjerna och den djärva grillen ger bilen en självsäker och modern utstrålning. Även om linjerna längs bakdörren ger ett intryck av att bilen är krockad. På håll i alla fall.

Många linjer är det. Kantigt men ändå mjukt. En bra balans som vi faller för. (Foto: Åsa Wallenrud)
Många linjer är det. Kantigt, men ändå mjukt. En bra balans som vi faller för. (Foto: Åsa Wallenrud)

Interiören är lika imponerande, med högkvalitativa material och en genomtänkt layout. Förarplatsen är ergonomiskt utformad, och det finns gott om utrymme för både förare och passagerare.

ANNONS

Mittkonsollen är bra utformad med facket för trådlös laddning. Bättre än att man ska trycka ner mobilen strax under skärmen och inte ha en chans att se skärmen.

Främre raden bjuder på bra förvaring, stora skärmar och sköna touchknappar. (Foto: Åsa Wallenrud)
Främre raden bjuder på bra förvaring, stora skärmar och sköna touchknappar. (Foto: Åsa Wallenrud)

Touchknapparna för klimatkontrollerna är faktiskt bra. Långt i från VWs dito.

ANNONS

Senaste nytt

Komfort och praktikalitet i fokus

I Tucson kan du njuta av en fridfull resa, oavsett om du är ute och kör på stadens gator eller glider på motorvägen.

Fjädringen jobbar hårt för att jämna ut alla gupp och gropar, samtidigt som kupén håller vägbullret på behörigt avstånd.

Och när det är dags att packa för äventyret, finns det gott om plats i det rymliga bagageutrymmet.

Rymligt och bra. Fällt baksäte ger dig plats för allt du vill, och inte vill som typ skräp. (Foto: Åsa Wallenrud)
Rymligt och bra. Fällt baksäte ger dig plats för allt du vill, och inte vill som typ skräp. (Foto: Åsa Wallenrud)

Behöver du ännu mer utrymme? Inga problem, fäll bara ner baksätet och vips så har du en lastyta som sväljer det mesta.

ANNONS

Tekniska hjälpmedel

Moderna bilar i dag är fullproppade med tekniska hjälpmedel.

I den här bilen har du vanliga hederliga sidospeglar men när du blinkar så syns också en videobild i instrumentpanelen.

Ser ni? Här blinkar jag höger och vips kommer en videostream upp på skärmen. (Foto: Åsa Wallenrud)
Ser ni? Här blinkar vi höger och vips kommer en videostream upp på skärmen. (Foto: Åsa Wallenrud)

Det finns ju två digitala mätare (varv och hastighet) och beroende på vilket håll du blinkar åt så slås videon på i mätaren på samma sida.

Det tog ett tag att vänja sig vid det, men efter ett tag blev det faktiskt ett bra hjälpmedel.

Ventilerade säten är en fröjd.

Både kyla och värme. Varför har man inte kylning av ratten också? Det finns ju rattvärme så det är ju inte helt feltänkt.

Förarassistantsystemen

ANNONS

Många stör sig på de flesta, men något som vi gillade var påminnelsen om att köra. Vi körde upp mot en stillastående bil i en korsning. Vi tappade sedan fokus en stund, så när bilen framför körde fick vi en notis om att vakna upp.

Det är en funktion vi kan leva med.

Roliga saker

Tar man sig in i infotainment systemet och klickar runt så hittar man några udda saker. Vad sägs om car-wash mode? Den fäller in speglar, ser till så att alla rutor är stängda och stänger av vindrutetorkarna om du hade dem på automat. Behändigt.

Här hittar vi också valet mode.

Nu är det kanske inte så vanligt att vi har den parkeringstjänsten i Sverige, men den ser till att låsa bilen så ingen personlig information kan samlas in. Den loggar allt som sker under denna tiden och du kan monitorera bilen i appen under hela tiden.

Den samlar också statistiken på den stora skärmen synlig för både den som parkerar och för dig när du tar över bilen. Då kan du se topphastighet och hur långt bilen åkt till exempel.

En trygghet som aktiveras och avaktiveras med en kod.

Sköna touchknappar. Förvånansvärt bra faktiskt. (Foto: Åsa Wallenrud)
Sköna touchknappar. Förvånansvärt bra faktiskt. (Foto: Åsa Wallenrud)
ANNONS

Körkänsla

För det mesta var bilen superskön. En bil man kan både köra och åka långt i. Men den hade tydliga problem vid krypkörning. Den betedde sig som när man skulle lära sig krypköra för första gången i en manuellt växlad bil. Det blev ryckigt och osäkert, för det var svårt att veta om bilen skulle hoppa till eller bara plötsligt slå i bromsen.

Det gav i alla fall minuspoäng.

En lyxigt baksäte med laddportar och klimatkontroll. (Foto: Åsa Wallenrud)
En lyxigt baksäte med laddportar och klimatkontroll. (Foto: Åsa Wallenrud)

Även deras lane assist var lite väl ryckig. Mer som om en människa kom på att hen var på väg för långt åt sidan och rycker till i ratten.

Många andra bilar gör det där mycket mjukare. Så ja, minus här också.

Läs också: Hastighetsgräns – men du behöver inte bry dig

Inbyggda solskydd är alltid bra. Speciellt om man har djur eller barn i bilen. (Foto: Åsa Wallenrud)
Inbyggda solskydd är alltid bra. Speciellt om man har djur eller barn i bilen. (Foto: Åsa Wallenrud)

Säkerhet på topp

ANNONS

Tucson är utrustad med en rad avancerade säkerhetssystem, inklusive automatisk nödbromsning, filhållningsassistans och adaptiv farthållare.

Bilen har också fått höga betyg i krocktester, vilket ger ytterligare trygghet för förare och passagerare.

Slutet gott, allting gott. Köpa eller inte? För mig blir det inte då det negativa tar över det positiva. (Foto: Åsa Wallenrud)
Slutet gott, allting gott. Köpa eller inte? För mig blir det inte då det negativa tar över det positiva. (Foto: Åsa Wallenrud)

Slutsats

Hyundai Tucson är en mångsidig och kompetent suv som imponerar på flera områden.

Den erbjuder en attraktiv kombination av modern design, praktiska funktioner, körglädje och säkerhet.

Oavsett om du är ute efter en familjebil, en pendlarbil eller en äventyrsbil, är Tucson definitivt värd att överväga.

Fakta:

    • Pris: Från cirka 300 000 kronor

    • Motoralternativ: Laddhybrid

    • Bränsleförbrukning: Från cirka 0,4 liter/mil (laddhybrid) till cirka 0,7 liter/mil (bensin/diesel)

    • Bagageutrymme: 546-1 799 liter

    • Säkerhet: 5 stjärnor i Euro NCAP

Observera: Priser och specifikationer kan variera beroende på modell och utrustningsnivå.

Provkört: VW Golf GTE 2024

Golfen firar 50 år i år och det har firats lite överallt i världen. För oss blev det till att provköra senaste Golfen men också en sväng i generation 1.

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS