Dagens PS

Hyundai tar täten i utvecklingen av "drömbatteriet"

Allmän struktur för ett solid-state-batteri. (Foto: Futurebatterylab)
Allmän struktur för ett solid-state-batteri. (Foto: Futurebatterylab)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 12 feb. 2025Publicerad: 12 feb. 2025

Solid-state-batterier verkar vara det mest eftertraktade för framtidens elbilar. Hyundai verkar vara väldigt långt framme i produktionen.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Hyundai förbereder att visa upp sin toppmoderna pilotlinje för solid-state-batterier nästa månad. Denna nya batteriteknik förväntas ge betydligt längre räckvidd, snabbare laddningstider och minskad vikt för elbilar.

Frågan är om detta är det genombrott som hela elbilsindustrin väntat på?

ANNONS

En investering i framtiden

Hyundai har storslagna planer för elbatterimarknaden och har investerat över 80 miljarder kronor under det kommande decenniet för att utveckla olika batterityper. Detta inkluderar litium-järn-fosfatbatterier, nickel-kobolt-manganbatterier och de mycket eftertraktade solid-state-batterierna.

ANNONS

Senaste nytt

En tjuvkik in i framtiden

Källor inom industrin antyder att Hyundai kommer att hålla en invigningsceremoni i mars för sitt nästa generations batteriforskningscenter i Uiwang, Sydkorea, skriver ET News. Detta center inrymmer pilotlinjen för solid-state-batterier, som kommer att visas upp för allmänheten för första gången vid ceremonin.

Laddnings- och urladdningsprocess för ett solid-state-batteri
(a) Laddning
(b) Urladdning (Foto: Futurebatterylab)
Laddnings- och urladdningsprocess för ett solid-state-batteri (a) Laddning (b) Urladdning (Foto: Futurebatterylab)

Representanter från andra stora aktörer inom bilindustrin, inklusive GM, förväntas delta.

Fullskalig produktion på pilotlinjen kommer att starta nästa månad. Rykten cirkulerar om att en prototyp av en elbil som drivs av dessa nya batterier kan presenteras i slutet av 2025.

ANNONS

“Drömbatteriet”

Denna pilotlinje kommer att fungera som en testbädd för den nya batteritekniken. Solid-state-batterier kallas ofta “drömbatterier” på grund av deras potential att erbjuda bättre räckvidd, snabbare laddning, högre energitäthet och förbättrad säkerhet jämfört med batterialternativ. Dessa batterier står dock inför utmaningar. Att göra dem stabila och tillverka dem effektivt har visat sig vara svårt.

2027 – året då elbilar får längre räckvidd?

Räckviddsångest. Ett ord som får många elbilsintresserade att tveka. Men nu kan en lösning vara inom räckhåll. Den kinesiska batteritillverkaren CATL, en

Hyundais mål

Hyundais mål är att starta massproduktion av solid-state-batterier runt 2030, med de första elbilarna med denna teknik på vägarna kort därefter. Detta tillkännagivande följer Hondas nyligen gjorda tillkännagivande av sin egen pilotlinje för solid-state-batterier i november.

Ett stort steg för Hyundai

Även om en pilotlinje är en liten operation, är det ett stort steg för Hyundai. För närvarande, liksom många andra biltillverkare, köper Hyundai sina batterier från företag som CATL, SK On och LG Energy Solution. Genom att producera batterier internt kan Hyundai få en konkurrensfördel.

Solid state – överhajpad teknik eller framtiden för elbilar?

Solid state kan ha spelat ut sin roll redan innan batterierna kommit ut på marknaden. Är hajpen för den banbrytande tekniken över? Solid

Läs också:

ANNONS

Behövde pengar: Fick passiv inkomst på 109 000 i månaden. News 55

Stort intresse för Asmodee – trots dyr aktie. Realtid

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Catena
Spela klippet
Fastigheter

Förvaltaren: "Kontorsfastigheter utanför Stockholm är underskattat"

12 feb. 2025
ANNONS