Hyundai Group stäms i en grupptalan i USA, där en grupp kunder hävdar att överhettande laddportar leder till att deras elbilar laddar för långsamt.
Hyundai stäms av kunder – elbilsladdare överhettar
Mest läst i kategorin
Ägare av ett antal olika modeller av elbilar från Hyundai-koncernen hävdar att deras bilar inte levererar de laddningstider som har utlovats av tillverkaren.
De modeller som omfattas är Hyundai Ioniq 5, Hyundai Ioniq 6, Genesis GV60 och Kia EV6, som alla är byggda på samma plattform.
Skulden för den långsamma laddningen läggs på att bilarnas laddport är felkonstruerad och överhettas, och en grupptalan har nu lämnats in till en domstol i Kalifornien.
Långsam eller avbruten laddning
Mer specifikt handlar det om laddning med Level 2-laddboxar av den typ som ofta används som destinations- eller hemmaladdare.
Enligt Hyundai-koncernens marknadsföring ska fulladdning med en Level 2-laddare gå på mellan 5 till 7 timmar, men ägarna menar att det oftast tar över 10 timmar.
Flera ägare anger också att laddningen oväntat avbryts, medan en Ioniq 5-ägare rapporterar att det tar hela 20 timmar att uppnå en full laddning.
Enligt grupptalan innebär detta att de laddningstider som Hyundai Group marknadsför inte kan uppnås i verkligheten, och att kunderna därmed har rätt till ersättning.
Senaste nytt
Åtgärd ökade diskrepansen
Målsäganden representeras av advokatfirman Hagens Berman Sobol Shapiro LLP.
Som bevis anges vittnesmål från kunder, videor som demonstrerar problemet, samt biltillverkarens egna försök att åtgärda felet med en mjukvaruuppdatering.
Det mjukvaruuppdateringen sägs göra är emellertid att laddeffekten sänks tidigare för att undvika överhettning.
Detta bör förvisso innebära att man slipper oväntade laddstopp, men leder till en ännu större diskrepans mellan lovade och faktiska laddtider.
Handlar inte om brandrisk
Att laddare överhettas vid laddning hemma har varit uppe på tapeten tidigare, men då handlade det inte om Level 2-laddare utan den portabla typen som kopplas in i ett vanligt vägguttag.
Vanliga eluttag är ofta inte dimensionerade för höga effektuttag under längre perioder, och risken är att de överhettas med brandrisk som följd.
En brand som misstänks bero på laddning via ett vanligt vägguttag är då tre radhus brann ner i Hässelby i början av sommaren.
Läs även: Hyundai Ioniq 6 provkörd: Bättre än BMW och Tesla?
Läs även: Politiker: ”Hyundai och Kia är en fara för allmänheten”
Läs även: Elbil fattade eld – tre hus totalförstörda
Motorjournalist. Redaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Redaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.