Dagens PS

Hyundai och Amazon: Samarbetet som aldrig blir av?

Hyundais samarbete med Amazon verkar inte gå så bra. Många saker som ännu inte är lösta. (Foto: Skärmavbild Amazon samt Hyundai)
Hyundais samarbete med Amazon verkar inte gå så bra. Många saker som ännu inte är lösta. (Foto: Skärmavbild Amazon samt Hyundai)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 27 sep. 2024Publicerad: 27 sep. 2024

Hyundais löfte om att sälja bilar på Amazon går inte så bra. Varningsklockorna om att Amazon skulle nyttja köparnas användaruppgifter klingar högt.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Det har gått ett år sedan Hyundai stolt deklarerade att de skulle sälja hela sitt modellutbud på Amazon. Men vad har egentligen hänt sedan dess?

Inte mycket, tycks det.

Nu börjar bilhandlarna tappa tålamodet, och många undrar om detta storslagna partnerskap någonsin kommer att bli verklighet.

Branschtopp uttrycker oro

Mike Stanton, vd för branschorganisationen National Automobile Dealers Association, NADA, gav nyligen uttryck för sin frustration under en paneldiskussion arrangerad av Automotive News Congress.

“Vad jag hör just nu är att bilhandlarna är frustrerade”, sa Stanton.

“De har ännu inte nått fram till en överenskommelse. Det verkar mer vara ytterligare ett digitalt försäljningsverktyg för tillfället, och förmodligen inte ens ett särskilt bra sådant.”

ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024

Juridiska hinder och komplexitet

NADA samarbetar för närvarande med jurister från både Hyundai och Amazon för att säkerställa att deras avtal är förenligt med statliga lagar om bilhandel.

ANNONS

Stanton påpekade att Amazon, som den jätte de är, naturligtvis strävar efter en utmärkt kundupplevelse och produkt, men att dessa mål är mer komplexa än de kanske först insåg.

Skulle ni tänka er att köpa en bil på Amazon? (Foto: Hyundai)
Skulle ni tänka er att köpa en bil på Amazon? (Foto: Hyundai)

“När man tittar på hela vårt ekosystem av leverantörer som vi arbetar med … behöver vi dessa partners för att säkerställa att vi kan leverera den upplevelsen”, sa Stanton.

“De har ännu inte skapat en situation där återförsäljaren kan hantera flera banker eller arbeta med inbyten, så jag tror att mer kommer att komma”, sa Stanton.

Oro för kunddata

Stanton är inte ensam om att vara orolig. Inga Maurer, en höjdare på konsultfirman McKinsey & Co., varnar också bilhandlarna.

Hon menar att Amazon förmodligen kommer använda kundernas uppgifter för att sälja andra grejer, som reservdelar, till dem.

“Det är viktigt att återförsäljare förstår vad de ger upp för data och vad det innebär på lång sikt”, sa Maurer.

Framtiden oviss

ANNONS

Partnerskapet mellan Hyundai och Amazon tillkännagavs i början av oktober 2023. Nu, i slutet av september 2024, har vi knappt sett något hända.

Tesla-aktien rusar inför historisk lansering

Elon Musk har skruvat upp förväntningarna till max inför Teslas nästa stora grej: en robotaxi som ska lanseras den 10 oktober i år. Han kallar det till

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]