Provkörning: Hyundai Ioniq 6
Hyundai Ioniq 6 är den andra bilen på koncernens E-GMP-plattform, efter den mycket populära Ioniq 5. I stället för en suv rör det sig emellertid här om en sedan. Vi lade i Högsta Växeln och begav oss till Madrid för att provköra nya Hyundai Ioniq 6.
Hyundai Ioniq 6 provkörd: Bättre än BMW och Tesla?
Mest läst i kategorin
Hyundai påbörjade sin elektrifieringsresa redan 2016 med lanseringen av Hyundai Ioniq Electric. 2021 kom Ioniq 5, ett helt nytt kapitel för det sydkoreanska märket – den första elbilen på märkets nya plattform E-GMP.
Det markerade även starten på ett nytt Hyundai, som tagit ett kliv mot premiumsegmentet. Det sydkoreanska märket har som mål att bli helt elektriska i Europa till 2030.
I dagsläget står elbilar för 16 procent av märkets försäljning, då i form av Ioniq 5 och Kona Electric.
Om vinden får bestämma
Det första man anmärker på med nya Ioniq 6 är dess minst sagt utmärkande utseende. Det är en fråga om att minimera luftmotståndet och således maximera räckvidden.
Luftmotståndskoefficienten är blott 0,21, att jämföra med marknadsledande Mercedes-Benz EQS som ligger på 0,20 och Ioniq 5 som ligger på 0,29.
Räckvidden är upp till 614 kilometer enligt WLTP i varianten med bakhjulsdrift och det stora batteriet (77.4 kWh) samt 18-tumsfälgarna jämfört med ungefär cirka 514 kilometer för Hyundai Ioniq 5.
På plats i Madrid fick vi testa den topputrustade fyrhjulsdrivna varianten, vilket även är den som förväntas sälja bäst i Sverige. Det finns även en variant med ett mindre batteri (53 kWh).
Hyundai Ioniq 6 har ett 800-voltssystem som tillåter snabbladdning på upp till 233 kilowatt vilket är nog för att ta det 77,4 kWh stora batteriet från 10 till 80 procent på 18 minuter.
Senaste nytt
Samma visa
Interiört möts man av samma layout som i syskonet Ioniq 5, det vill säga en funktionell historia där tanken är att premiera praktikalitet och utrymme. Ett exempel är växelspaken som sitter på rattstången för att öppna upp utrymme i mittkonsolen.
Den långa hjulbasen innebär att Ioniq 6 har väl tilltagna utrymmen i de flesta led. Bagageutrymmet är på 401 liter medan frunken i den fyrhjulsdrivna modellen erbjuder löjliga 14,5 liter. I den bakhjulsdrivna får man i stället 45 liter att leka med.
Baksätet erbjuder mängder med benutrymme. Dessvärre innebär det höga golvet samt den funktionellt stylade taklinjen att personer längre än 180 centimeter saknar lårstöd och huvudutrymme. Man får helt enkelt fråga sig hur ofta man kommer att ha halvlånga vuxna i baksätet.
Kvalitetskänslan i interiören är genomgående hög med undantag av vissa ytor som känns plastiga – det är emellertid inga ytor som man tar på särskilt ofta – exempelvis ovansidan av rattkåpan.
Infotainmentsystemet är funktionellt men plottrigt, Inte minst navigationen som är på tok för innehållsrik.
Rent ergonomiskt erbjuder Ioniq 6 två stolsalternativ. Vår testbil hade de ordinarie stolarna som erbjuder hög komfort och skapligt stöd i sidled. Det finns även mer lounge-aktiga stolar att välja.
Vår testbil var utrustad med märkets nya digitala backspeglar, vars syfte är att minska luftmotståndet. Kamerorna till speglarna sitter i respektive backspegelskåpa, snarare än att vara integrerade på ett smidigare sätt i karossen à la Honda E, något som leder till en del vindljud.
Resultatet är att man instinktivt kollar rakt in i kameran som sitter där en vanlig backspegel sitter. Skärmen (som agerar backspegel) sitter i stället vid A-stolpen.
Det visade sig vara svårt att vänja sig vid, samtidigt som det är betydligt svårare att bedöma avstånd på en skärm.
Hyundai Ioniq 6 är ingen soffpotatis
Det kräver inte många meter bakom ratten på Ioniq 6 för att inse att den är bestämt mycket sportigare än Ioniq 5.
Det är lite som familjens hurtbulle kontra familjens soffpotatis. Fjädringen är ställd åt det styvare hållet, samtidigt innebär närheten till backen att fartsensationen ökar och innebär ett kördynamiskt övertag.
Körningen inleddes på den spanska släta motorvägen där Ioniq 6 visar sig vara en tyst och bekväm pjäs. Trots att fjädringen är något styvare upplevs Ioniq 6 aldrig som obekväm, utan är en milslukare av rang.
Efter motorvägen bjöd rutten på slingriga spanska serpentinvägar i bergen nordväst om Madrid. Ioniq 6 upplevs som klistrad och bilen är lättplacerad.
Den fyrhjulsdrivna modellen har två elmotorer – en på varje axel – vilket innebär en total effekt på 329 hästkrafter, nog för att skicka upp bilen till 100 kilometer i timmen på 5,1 sekunder.
Vid fullt gaspådrag upplevs Ioniq 6 som genuint kvick, samtidigt som fyrhjulsdriften får ner kraften i backen på ett effektivt vis. Fullt gaspådrag oavsett körsituation möts egentligen av ytterst lite dramatik.
Summan av kardemumman
Hyundai Ioniq 6 tar sig an ett segment bestående av konkurrenter som BMW i4 och Tesla Model 3 med bravur.
Den stoltserar med imponerande effektivitet, en räckvidd som heter duga och framstår som en härlig långfärdskryssare.
Att en Hyundai ens omnämns i samma sammanhang som BMW och Tesla är i sig imponerande.
Det svenska priset har ännu inte satts, men räkna med att Ioniq 6 börjar på lite mer än syskonet Ioniq 5, vars grundpris är 560 000 kronor.
Hyundai fortsätter sannerligen sin klassresa med Ioniq 6 och som elbil känns den fulländad.
Ett längre test får utröna hur den är att leva med.
Modellen vi provkörde
Hyundai Ioniq 6 HTRAC (2023)
Motor: Elmotor på respektive axel, 325 hästkrafter, 605 newtonmeter
Kraftöverföring: 1-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 5,1 sek
Toppfart: 185 km/h
Elektrisk räckvidd: 519 km
Vikt: 1 900 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4855/1880/1495 mm
Pris: Ännu ej fastställt
Högsta Växelns första intryck av nya Hyundai Ioniq 6
Slutbetyg: 4/5
Hyundai Ioniq 6 ger sig in i ett tufft segment – det för elektriska premiumsedaner. Den lyckas emellertid göra det med bravur, inte minst med hänsyn till det sydkoreanska märkets historia.
Ioniq 6 spelar på många av styrkorna med elbilar och jobbar hårt med effektivitet, luftmotstånd och räckvidd, något som gör helhetspaketet attraktivt, även om det finns en del tillkortakommanden.
Läs även: Hyundai Ioniq 6 – inspirerad av den första Saaben
Läs även: Hyundai fortsätter sin klassresa med nya Kona
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.
Senaste nytt
Internet of Things – för en mer uppkopplad verksamhet!
Ta reda på mer om utvecklingen, framtidens möjligheter och lösningar med hjälp av Internet of Things.
Ge årets julgåva till forskningen – så får du vårt hjärta
Ge årets julgåva till Hjärt-Lungfonden, så får du vårt hjärta i form av ett elegant diplom, ett digitalt julkort och en e-postsignatur.