Dagens PS

Hyundai Ioniq 5: En nästan fulländad elbil

Hyundai Ioniq 5
Vi har tagit på hur fulländad Hyundai Ioniq 5 verkligen är. (Foto: Marcus Berggren)
Karl Cajmatz
Karl Cajmatz
Uppdaterad: 14 aug. 2023Publicerad: 14 aug. 2023

Test: Hyundai Ioniq 5
Futuristisk som en DeLorean, bekväm som ett vardagsrum, och i teknologins absoluta framkant sedan den kom för ett par år sedan. Det beskriver Hyundai Ioniq 5. Så hur bra är den udda fågeln från Sydkorea?

ANNONS

Mest läst i kategorin

Ioniq 5 är en familjebetonad elbil som drar till sig blickar som om den vore en rymdfärja. 

Inte undra på, när den ser ut som en blandning mellan just en sådan, Giugiaros Golf, och den silvriga hälften av Daft Punk.

Utifrån proportionerna tror du vid första anblick att det är en småbil.

På nära avstånd inser du dock att den i själva verket är någon form av suv-hybrid som inte sällar sig till någon redan existerande fordonsklass.

Förtjänar Hyundai Ioniq 5 att, likt Volkswagen Golf, få en bilklass uppkallad efter sig, eller kommer den att betraktas som blott ett av många exempel på modeller som försökte lite för mycket när bilindustrin ställde om till eldrift?

Hyundai Ioniq 5
Hyundai Ioniq 5 satsar på ett futuristiskt formspråk. (Foto: Marcus Berggren)

Ioniq 5 ett kvitto på Sydkoreas fortsatta frammarsch

Svaret på den frågan torde dölja sig bakom huruvida bilen faktiskt är bra, eller om den spektakulära designen är ett distraktionsgrepp, ämnat att dölja funktionsmässiga tillkortakommanden.

Sådana misstankar avfärdas snabbt, när du väl tagit plats bakom ratten. I linje med vad vi har kommit att förvänta oss av sydkoreanska bilar är Hyundai Ioniq 5 en särdeles väl hopskruvad historia.

ANNONS

Designen är pricken över i, och får bilen att kännas som mer än en vitvara med bra energimärkning – vilket ofta har varit koreanernas stora svaghet.

Ett bra exempel på detta är modellens fantasilösa förelöpare, Hyundai Ioniq Electric, som ser ut som föga mer än en helelektrifierad Toyota Prius-kopia.

Hyundai Ioniq 5
Hyundai Ioniq 5 är ett kvitto på det koreanska märkets klassresa. (Foto: Marcus Berggren)
ANNONS

Senaste nytt

Upplevelsen allt annat än småbilsmässig

Steget från dylik efterapning till att etablera ett helt eget segment är stort, men tas med bravur. Sett till hur den känns är det mycket suv över Ioniq 5.

Kupén är tyst upp i höga hastigheter, där det som så småningom hörs mest inte är vindbrus utan däckbuller – åtminstone med vintersulor monterade.

Det tyder på god ljudisolering eftersom karossen inte är den mest strömlinjeformade historien på elbilsmarknaden.

Hjulupphängningen är också exceptionellt bra. Som sig bör i en bil som väger över två ton är den till fullo kalibrerad för komfort, och det finns tillfällen då man undrar om bilen inte är luftfjädrad.

Hyundai Ioniq 5
Ioniq 5 är en bekväm pjäs. (Foto: Marcus Berggren)
ANNONS

Hyundai Ioniq 5 har en ljus och öppen interiör

Sådana köregenskaper rimmar väl med interiörens utformning. I kupén är det ljust och öppet.

Så är fallet tack vare att växelväljaren är placerad på rattstången och att modellen – i egenskap av renodlad elbil – inte har någon skrymmande kardantunnel.

Det beror emellertid också på att mobilfacket nästan sitter ända nere vid golvet och att alltför många funktioner styrs via touch.

Detta trots att tillverkaren har svurit sig fri från den på marknaden rådande touchhysterin.

Hyundai Ioniq 5
Interiören ger blandade intryck. (Foto: Hyundai)

Märklig prioritering av funktioner

Det finns ett antal rejäla knappar, men sett till vad de gör känns några av dem verkligen bortslösade.

En knapp är en genväg till kartan medan en annan är en genväg till navigation. En knapp som tar en till både karta och navigation på ett och samma ställe hade känts betydligt mer rimligt.

ANNONS

Än mer förbryllande är att det finns en vippbrytare för att byta radiokanal, åtminstone mot bakgrund av att hela klimatanläggningen styrs via en touchpanel alldeles nedanför.

Som plåster på såren finns det i alla fall en knapp som faktiskt går att programmera, om än inte till vad som helst.

Eftersom infotainmentsystemet är en aning rörigt hade fler av knapparna gärna fått vara av det programmerbara slaget.

En lösning finns i viss mån i form av mobilspegling, men då enbart via sladd, åtminstone på testbilen.

Hyundai Ioniq 5
Interiört satsar Ioniq 5 på lounge-känsla. (Foto: Hyundai)

Hyundai Ioniq 5: på det stora hela välförsedd

Om man ser förbi infotainmentsystemet är Hyundai Ioniq 5 på det stora hela välförsedd med fiffig teknik, särskilt när den som i testbilens fall är i fullsmetat Advanced-utförande.

Både körassistenten och head-up-displayen är bland de bättre, och medan den förstnämnda inte är perfekt är den sistnämnda i världsklass.

Den förser föraren med tydlig information och har ett augmented reality-läge som tydligt visar hur man ska följa navigatorns rutt direkt på vindrutan.

ANNONS

Därtill ska nämnas att Hyundai Ioniq 5 och dess plattformssyskon bygger på så kallad 800-voltsarkitektur, vilket innebär att de hör till de kvickaste vid snabbladdaren.

Hyundai Ioniq 5
Hyundai Ioniq 5 är trevlig att ratta. (Foto: Marcus Berggren)

Inte barnfamiljernas första val

På tema flådig utrustning ska också nämnas att testbilen var utrustad med ett elmanövrerat baksäte, ett tillval vars förekomst skvallrar om vem baksätet är till för. Dess dimensioner innebär att vuxna sitter bekvämt.

Det väl tilltagna baksätet, ihop med den sluttande bakrutan och det höga golvet, inkräktar emellertid på bagageutrymmet och hindrar Ioniq 5 från att mäta sig med stora kombibilar och suvar när det kommer till lastkapacitet.

Sett till ren volym rymmer det bakre bagageutrymmet bara 126 liter mer än den coupéformade Ioniq 6 – som dessutom har en mer förarorienterad interiörutformning och lägre luftmotståndskoefficient.

En annan nämnvärd egenhet på tema praktikalitet är att Hyundai Ioniq 5 saknar bakrutetorkare, vilket gör att sikten bakåt endast är fullständig under torra dagar på sommarhalvåret.

Hyundai Ioniq 5
Hyundai Ioniq 5 besitter många praktiska egenskaper. (Foto: Marcus Berggren)

Summan av kardemumman

ANNONS

Hyundai Ioniq 5 lever tvivelsutan upp till sin spektakulära formgivning. Som elbil är den bland det bästa som finns på marknaden.

Innerutrymmena är inte disponerade på det vis som lejonparten av den svenska marknaden efterfrågar, men som nackdel är det en högst subjektiv poäng.

Desto lättare att kritisera är det röriga infotainmentsystemet och den lite väl ivriga utvecklingen mot pekskärmsgränssnitt, som gör att Hyundai Ioniq 5 inte når upp till full pott.

Hyundai Ioniq 5
Ioniq 5 imponerar på flera håll. (Foto: Marcus Berggren)

Hyundai Ioniq 5 AWD (2023)
Motor: En elmotor på respektive axel, 325 hästkrafter, 605 newtonmeter
Kraftöverföring: 1-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 5,2 sekunder
Toppfart: 185 km/h
Elektrisk räckvidd: 481 km
Vikt: 2 120 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4635/1890/1605 mm
Pris: från 639 900 SEK (testbil ca 721 600 SEK)

Redaktionens helhetsintryck av Hyundai Ioniq 5

Slutbetyg: 4/5

Som elbil är Hyundai Ioniq 5 bland det bästa du kan köpa. Tack vare ett plottrigt infotainmentsystem och överdriven tilltro till touchgränssnitt kan den emellertid inte anses vara helt fulländad.

Dessutom är själva konceptet med stora kupéutrymmen och begränsat bagageutrymme illa anpassat för den svenska marknaden.

ANNONS

Läs vidare: Så mycket drar elbilarna egentligen: 70 bilar testade

Läs vidare: Brandkårens känga till Elon Musk: Tesla fattade eld

Läs vidare: Landet töms på begagnade bilar: Priserna rusar

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Karl Cajmatz
Karl Cajmatz

Redaktör på Högsta Växeln.

Karl Cajmatz
Karl Cajmatz

Redaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Energikris
Spela klippet

Europas energikris: Höga priser och tveksamma lösningar

Energikrisen i Europa visar på utmaningar med den gröna omställningen. Många länder är beroende av naturgas, särskilt på vintern när energibehovet är större – och Europas energikris smittar även Sverige. En kombination av en omställning till väderberoende energiproduktion och kalla vinterdagar har gett rekordpriser på el i Tyskland – och södra Sverige dras med i krisen. […]