Hyundai presenterar nya strategier för att hantera en förändrad marknad och bibehålla sitt ledarskap inom framtidens fordon.
Hyundai: Det här är framtiden
Mest läst i kategorin
Under 2024 års CEO Investor Day presenterade Hyundai sina framtidsplaner. De ska fördubbla sitt hybridutbud och lansera nya EREV-modeller, Extended Range Electric Vehicles.
Detta är Hyundais svar på den globala nedgången i efterfrågan på elbilar. Trots utmaningarna håller de fast vid sina elbilsförsäljningsmål och planerar flera nya lanseringar de kommande åren.
Ambitiösa mål trots utmaningar
Med strategin “Hyundai Way” siktar företaget på att öka sin försäljning från 4,21 miljoner enheter 2023 till 5,55 miljoner enheter 2030. I detta ingår 2 miljoner elbilar, uppnått genom lansering av 21 helt elektriska modeller. Dessa modeller kommer att variera från prisvärda alternativ till lyx- och prestandabilar.
Trots minskad efterfrågan på elbilar står Hyundai fast vid sina mål, till skillnad från flera konkurrenter. För att möta förändringarna satsar de på EREV-modeller.
Senaste nytt
EREV: Flexibilitet och räckvidd
Hyundais EREV-teknik kombinerar en batteripack, elektriska motorer och en liten förbränningsmotor som fungerar som generator.
EREV-modellerna kommer att erbjuda över 900 kilometers räckvidd, vilket minskar beroendet av laddinfrastruktur. Dessutom är EREV-modellerna mer prisvärda tack vare mindre batterier.
Hyundai planerar att sälja över 80 000 EREV:s i Nordamerika, främst mellanstora suvar, samt ytterligare 30 000 enheter i Kina. Massproduktion startar i Nordamerika och Kina i slutet av 2026, med försäljningsstart 2027. Utbudet kan utökas beroende på marknaden.
Dubblerat hybridutbud
Hyundai kommer också att fördubbla sitt hybridutbud, från sju till fjorton modeller, med hjälp av Genesis. Produktionen kommer att ske i deras fabrik i Georgia, där redan den elektriska Ioniq 5 tillverkas.
Målet är att producera 690 000 hybrider i Nordamerika till 2030, utöver produktionen för andra marknader som Korea och Europa. Globalt siktar Hyundai på att sälja 1,33 miljoner hybrider 2028, en ökning med 40 procent.
Investeringar i batterier och teknik
För att stödja elbilsutvecklingen investerar Hyundai i nya batteriteknologier. Fram till 2030 vill de använda högpresterande NCM-batterier (nickel-kobolt-mangan), lågkostnads LFP-batterier (litium-järn-fosfat) samt en ny typ av prisvärda NCM-batterier. Batteriprestandan förväntas öka med 20 procent till 2030.
Som en del av “Hyundai Way” satsar företaget även på mjukvarudefinierade fordon (SDVs) och nya affärsområden inom mobilitet och cybersäkerhet.
Hyundais vd, Jaehoon Chang, betonade att strategin ska hjälpa företaget att “säkerställa hållbart ledarskap i en osäker marknad och positionera företaget för en framtid centrerad kring mobilitet och energi”.
Vad är en EREV?
Elbilar med utökad räckvidd, eller EREV, är fordon där drivkraften nästan uteslutande kommer från en elektrisk enhet. De är dessutom utrustade med en liten förbränningsmotor som genererar extra energi.
Hyundais kronjuvel gör debut i november
Hyundai IONIQ 9 gör sin efterlängtade debut i november. Den största el-suven hittills från Hyundai lovar lyx och banbrytande teknik. I november lyfter
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.