Dagens PS

Hybrider i fokus – Stellantis pumpar upp produktionen

Ska producera över 1,2 miljoner elektrifierade dubbelkopplingsväxellådor, eller eDCTs, per år vid sina anläggningar i Mirafiori och Metz i norra Frankrike. Stänger ner produktionen av Fiat 500. (Foto: Fiat, Marco Alpozzi/TT)
Ska producera över 1,2 miljoner elektrifierade dubbelkopplingsväxellådor, eller eDCTs, per år vid sina anläggningar i Mirafiori och Metz i norra Frankrike. Stänger ner produktionen av Fiat 500. (Foto: Fiat, Marco Alpozzi/TT)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 21 juli 2024Publicerad: 21 juli 2024

Stellantis gasar på och ökar produktionen av sina elektrifierade dubbelkopplingsväxellådor med hela 10 procent. Med en svagare efterfrågan på elbilar, svänger biltillverkaren snabbt om och satsar hårt på hybridfordon.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Leonardo Rossi, chef för fabriken i Mirafiori, avslöjar den stora nyheten: produktionen av de elektrifierade dubbelkopplingsväxellådorna ska öka med 10 procent. Samtidigt pausas produktionen av elbilen Fiat 500 på en närliggande anläggning.

Produktionen av elbilen Fiat 500 pausas då efterfrågan dalar. I stället satsas på växellådor. (Foto: Fiat)
Produktionen av elbilen Fiat 500 pausas då efterfrågan dalar. I stället satsas på växellådor. (Foto: Fiat)

“Efterfrågan på hybrider har ökat, så det blir inte mycket semester för oss,” säger Rossi glatt i en intervju på fabriken som sysselsätter omkring 600 personer.

På senare tid har konsumenterna riktat blickarna mot mer prisvärda alternativ som hybrider, som inte är lika beroende av den eftersläpande laddinfrastrukturen. Stellantis svarar med att bredda sitt hybridsortiment. Planen är att erbjuda 30 modeller i Europa redan i år och lansera sex nya fram till 2026.

Växellådor till 11 fabriker

Genom ett samarbete med Punch Powertrain har Stellantis nu kapacitet att producera över 1,2 miljoner elektrifierade dubbelkopplingsväxellådor, eller eDCTs, per år vid sina anläggningar i Mirafiori och Metz i norra Frankrike. Dessa växellådor förser 11 bilfabriker. För närvarande producerar Stellantis hybridfordon i över 70 % av sina fabriker i Europa.

Stellantis logotyp syns på en byggnad vid det historiska Mirafiori-högkvarteret i Turin, Italien. (Foto: Marco Alpozzi/TT)
Stellantis logotyp syns på en byggnad vid det historiska Mirafiori-högkvarteret i Turin, Italien. (Foto: Marco Alpozzi/TT)

Mirafiori fabriken i bruk igen

Företaget investerar också stort för att återuppfinna den historiska anläggningen i Mirafiori. Under ledning av vd Carlos Tavares har mycket av produktionen flyttats till länder med lägre kostnader. På 1970-talet sysselsatte anläggningen cirka 50 000 Fiat-arbetare och producerade över 600 000 bilar per år.

ANNONS

Den italienska regeringen är dock bekymrad över jobben. Efter att Stellantis lokala bilproduktion i Italien föll med 36 procent under första halvåret är oron stor. I Mirafiori, där den elektriska Fiat 500 monteras, minskade produktionen med 63 procent och stoppas igen från 15 juli till 25 augusti, enligt två fackföreningar.

Näringsminister Adolfo Urso, som deltog vid ett Stellantis-event i Turin för att fira Fiats 125-årsjubileum, uppmanade Tavares att fatta “ansvarsfulla” beslut om jobben. Han vill inte se anläggningen förvandlas till ett “museum” för bilindustrin.

Stora investeringar

Stellantis har lovat att investera 2,7 miljarder kronor i omstruktureringen av Mirafiori. Komplexet är också hem för företagets nya batteriteknologicenter och ett kretsloppsekonomiskt nav som för närvarande sysselsätter ungefär 500 personer. Företaget har spenderat 400 miljoner kronor på var och en av dessa två anläggningar.

Stellantis-återförsäljare kräver vd:s hjälp

Återförsäljare klagar på bristande tilldelning av vissa modeller. Dessutom saknar de ersättare för utgångna fordon hos Stellantis. Stellantis

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Fabege: "Fastighetsmarknaden ansträngd men inte i kris"

Fabege. Stockholms kommersiella fastighetsmarknad står inför stora utmaningar med ökande vakansgrader och höga byggkostnader. För fastighetsägare med ”örat mot rälsen” finns dock goda möjligheter kommande år. Johan Zachrisson, affärsutvecklingschef på Fabege (börskurs Fabage), målar upp en komplex bild av Stockholms fastighetsmarknad när han gästar Dagens PS studio. Fabege nyttjar sin storlek ”Fastighetsmarknaden är ansträngd men […]