Stellantis gasar på och ökar produktionen av sina elektrifierade dubbelkopplingsväxellådor med hela 10 procent. Med en svagare efterfrågan på elbilar, svänger biltillverkaren snabbt om och satsar hårt på hybridfordon.
Hybrider i fokus – Stellantis pumpar upp produktionen
Mest läst i kategorin
Leonardo Rossi, chef för fabriken i Mirafiori, avslöjar den stora nyheten: produktionen av de elektrifierade dubbelkopplingsväxellådorna ska öka med 10 procent. Samtidigt pausas produktionen av elbilen Fiat 500 på en närliggande anläggning.
“Efterfrågan på hybrider har ökat, så det blir inte mycket semester för oss,” säger Rossi glatt i en intervju på fabriken som sysselsätter omkring 600 personer.
På senare tid har konsumenterna riktat blickarna mot mer prisvärda alternativ som hybrider, som inte är lika beroende av den eftersläpande laddinfrastrukturen. Stellantis svarar med att bredda sitt hybridsortiment. Planen är att erbjuda 30 modeller i Europa redan i år och lansera sex nya fram till 2026.
Växellådor till 11 fabriker
Genom ett samarbete med Punch Powertrain har Stellantis nu kapacitet att producera över 1,2 miljoner elektrifierade dubbelkopplingsväxellådor, eller eDCTs, per år vid sina anläggningar i Mirafiori och Metz i norra Frankrike. Dessa växellådor förser 11 bilfabriker. För närvarande producerar Stellantis hybridfordon i över 70 % av sina fabriker i Europa.
Mirafiori fabriken i bruk igen
Företaget investerar också stort för att återuppfinna den historiska anläggningen i Mirafiori. Under ledning av vd Carlos Tavares har mycket av produktionen flyttats till länder med lägre kostnader. På 1970-talet sysselsatte anläggningen cirka 50 000 Fiat-arbetare och producerade över 600 000 bilar per år.
Den italienska regeringen är dock bekymrad över jobben. Efter att Stellantis lokala bilproduktion i Italien föll med 36 procent under första halvåret är oron stor. I Mirafiori, där den elektriska Fiat 500 monteras, minskade produktionen med 63 procent och stoppas igen från 15 juli till 25 augusti, enligt två fackföreningar.
Näringsminister Adolfo Urso, som deltog vid ett Stellantis-event i Turin för att fira Fiats 125-årsjubileum, uppmanade Tavares att fatta “ansvarsfulla” beslut om jobben. Han vill inte se anläggningen förvandlas till ett “museum” för bilindustrin.
Stora investeringar
Stellantis har lovat att investera 2,7 miljarder kronor i omstruktureringen av Mirafiori. Komplexet är också hem för företagets nya batteriteknologicenter och ett kretsloppsekonomiskt nav som för närvarande sysselsätter ungefär 500 personer. Företaget har spenderat 400 miljoner kronor på var och en av dessa två anläggningar.
Stellantis-återförsäljare kräver vd:s hjälp
Återförsäljare klagar på bristande tilldelning av vissa modeller. Dessutom saknar de ersättare för utgångna fordon hos Stellantis. Stellantis
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.