Prissättningen hos amerikanska återförsäljare skiljer sig markant från europeiska, särskilt när det bilar av begränsad upplaga. Därför kan du nu köpa en Toyota Corolla 152 000 dollar, motsvarande 1,6 miljoner kronor.
Hutlöst: Nya Toyota GR Corolla kostar 1,6 miljoner
Mest läst i kategorin
Det rör sig emellertid inte om vilken Toyota Corolla som helst, utan en Toyota GR Corolla Morizo Edition.
MISSA INTE: Vår podd om bilar – Dragläget – avsnitt 23
Specialversion av Corolla
Medan vi i Europa fick Toyota GR Yaris, fick jänkarna i stället GR Corolla, en rallyinspirerad variant av världens mest sålda bil.
När det kommer till just Morizo Edition har japanerna tagit det hela ett steg längre.
Senaste nytt
Bantad pjäs
Det som skiljer ordinarie GR Corolla från GR Corolla Morizo Edition är Michelin-sulor med mer grepp, 50 kilogram lägre vikt, 30 fler newtonmeter, men samma mängd hästkrafter.
Fortsättningsvis har baksätet plockats bort och man får nöja sig med bara två högtalare.
Det är med andra ord Toyotas svar på Renault Megane RS Trophy-R.
Toyota Corolla i begränsad upplaga
Morizo Edition kommer endast att tillverkas i 200 exemplar för modellår 2023.
Det rör sig om en exklusiv pjäs, något som rimligtvis kan komma att påverka andrahandsvärdet.
Tar i från tårna
En Toyota-återförsäljare i Maryland, USA verkar tycka att Toyota GR Corolla Morizo Edition är på tok för billig från fabrik.
I USA finns det något som kallas för MSRP – Manufacturer Suggested Retail Price – vilket alltså är det pris som biltillverkaren rekommenderar att återförsäljarna sätter.
När det gäller unika modeller brukar emellertid amerikanska tillverkare ta ifrån tårna när det kommer till prissättning, något som även är fallet denna gång.
Dyrare än en Porsche 911
Den amerikanska Toyota-återförsäljaren har satt ett pris på 152 384 amerikanska dollar, motsvarande 1 575 662 kronor.
För samma peng får man exempelvis en Porsche 911 GTS.
En sådan prissättningsstrategi skadar varumärket och det finns undersökningar som visar att kunder som köpt en bil från en återförsäljare med ett prispåslag är mindre benägna att återvända för ytterligare ett bilköp.
Sätter på hårdhandskarna
Flera biltillverkare i USA har börjat straffa de återförsäljare som sysslar med oetisk prissättning, däribland Chevrolet och Ford.
Om Toyota kommer att agera återstår att se.
Läs även: Hans nya Toyota havererade – fick nota på 330 000 kronor
Läs även: Rysslands miljardkupp – konfiskerar Toyota
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.