Lexus LFA, en ikonisk superbil som fortsätter att fascinera samlare och entusiaster, har bara ökat i värde och status sedan produktionen upphörde 2012.
Hur Lexus LFA blev en legend – 10 år efter nedläggningen
Mest läst i kategorin
Den sista LFA:n rullade av produktionslinjen 2012, men dess status har bara ökat bland seriösa samlare sedan dess. Det skriver Robb Report om.
Endast 500 bilar byggda
LFA är ett av de bästa exemplen på att man inte vet vad man har förrän det är borta.
Trots att den slutade produceras för över ett decennium sedan, finns det få bilar som liknar denna racing-inspirerade superbil.
Lexus byggde endast 500 exemplar under de två år modellen var i produktion (2010–2012), vilket gör den ännu mer unik.
Dessa två skäl förklarar varför samlare blir galna när en LFA dyker upp på marknaden. Till exempel såldes en LFA som en gång tillhörde Paris Hilton för 4,7 miljoner kronor 2020 – ett fynd jämfört med vad andra exemplar har gått för senare.
Senaste nytt
Toyodas dröm
LFA drömdes först upp av Akio Toyoda, vd för Lexus moderbolag, Toyota, under tidiga 2000-talet.
Han ville skapa en bil som kunde konkurrera med de bästa sportbilarna från Italien och Tyskland. Resultatet blev en bil med en fram-mittmonterad, naturligt aspirerad 4.8-liters DOHC V-10 motor som producerar upp till 553 hk och 354 ft lbs vridmoment.
Bilen kan accelerera från 0-100 mph på 3,6 sekunder och nå en topphastighet på 327 km/h.
Kolfiberkaross enligt Kengo
LFA är en slank coupé som ligger lågt mot marken. Karossen, designad av Kengo Matsumoto och teamet på Lexus Design, fokuserar på funktion över stil.
Kolfiberkarossen har en lång nos, höga höfter och skarpa kanter för maximal aerodynamisk prestanda. Bilen är också utrustad med skopor och ventiler för att kyla motorn och bromsarna, samt en hastighetskänslig bakvinge som höjs vid 80 km/h.
Totalt väger bilen 1 600 kilo, där 65 procent av karossen är gjord av kolfiberförstärkt polymer.
Lexus går loss: Ny suv med vinbar och pizzaugn
En redan lyxig bil nu ännu lyxigare. Lexus GX Monogram Concept har pizzaugn, vinbar och coctailbar. Perfekt för en roadtrip eller hur? Vi har sett många
Finläder ska det vara
LFA erbjuder en lyxig interiör med en tvåfärgad design. Allt, inklusive de två skålade sätena, är täckt av material som finläder och alcantara, smakfullt accentuerade med kolfiber och metall.
Förarens cockpit har en digital TFT-display och ratten inkluderar paddlar i legering. Bilen har också en backkamera och ett 12-högtalarsystem från Mark Levinson.
Begränsad produktion
Lexus byggde endast 500 exemplar av LFA mellan 2010 och 2012, varav 190 för den amerikanska marknaden. Beslutet att hålla produktionsvolymen låg verkar ha varit avsiktligt.
Trots att produktionen avslutades 2012, dröjde flera LFA kvar på lager till slutet av decenniet.
Kanske en el-modell kommer
Det är oklart om LFA någonsin kommer tillbaka. Lexus har inte indikerat att de planerar att återuppliva namnet, trots den växande uppskattningen för superbilen.
Rykten har cirkulerat om en potentiell elektrisk superbil och en ny modell inspirerad av Toyota GR GT3-konceptet, men inget är bekräftat.
Mr Bean säljer sin Lexus – knappt kört den
I rutan kör Mr Bean alltid en Mini, men privat gillar Rowan Atkinson bilar med betydligt fler hästkrafter. När det gäller hans Lexus LFA verkar dock
Värdet idag
Den ursprungliga baspriset för LFA var cirka 4 miljoner kronor, men priserna har stigit betydligt sedan dess. Enligt Hagerty värderas en LFA i gott skick till 7 miljoner kronor, medan Nürburgring-paketvarianten kan gå för över 17 miljoner kronor.
Med endast 500 exemplar i existens är det ett fynd om du hittar en för mindre än dessa priser.
Fakta
- Motor: 4.8-liters DOHC V-10
- Effekt: 553 hk
- Vridmoment: 354 ft lbs
- Acceleration (0-60 mph): 3,6 sekunder
- Toppfart: 203 mph
- Produktionsår: 2010–2012
- Antal tillverkade: 500
- Nuvarande värde: 679 000 dollar (basmodell), över 1,625 miljoner dollar (Nürburgring-paket)
Toyota och Lexus återkallar en miljon bilar
De japanska biltillverkarna Toyota och Lexus återkallar en miljon fordon för kontroll av airbags och deras utlösningsmekanism. Den 20 december gick Toyota
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.