Dagens PS

Hur långt kommer Scanias elektriska 80-tons-timmerbil?

Scania
Lastbilsindustrin kan mattas av framöver. (Foto: Scania)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 10 juli 2022Publicerad: 10 juli 2022

Elektrifieringen av tunga lastbilar är i full sving och även om det dröjer innan längre sträckor domineras av just elektriska lastbilar, finns det goda möjligheter när det gäller kortare sträckor. Särskilt inom timmernäringen om man ska tro Scania och SCA.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Scania har tillsammans med en av sina största kunder, SCA, som är Europas största privata ägare av skog, utvecklat en helt elektrisk timmerlastbil.

Den kan dra upp till 64 ton på allmän väg, en siffra som klättrar till 80 ton på privata vägar.

Inte direkt Ystad till Haparanda

Sträckan som den nya elektriska timmerbilen ska köra sex vändor per dag går mellan SCA:s virkesterminal i Gimonäs och SCA:s pappersbruk i Obbola utanför Umeå.

En tur-och-retur-resa är på 30 kilometer vilket alltså blir 18 mil per dag.

Varje resa – inklusive lastning och avlastning – beräknas ta 75 minuter och lastbilen kommer att laddas med en 180 kW-laddare i Obbola.

Det ska bli intressant att höra vad timmerförarna som kör sträckan tycker om den nya elektriska Scanian.

När vi själva var och provkörde ett antal Scania-lastbilar fick vi lära oss att just de som kör timmerlastbilar är mer konservativt lagda och gärna vill ha manuella växellådor och stora V8:or.

Först en testperiod

ANNONS

Innan den elektriska timmerbilen ska sättas i bruk, ska den utvärderas under en testperiod av forskningsinstitutet Skogsforsk för att jämföra hur den ter sig jämte en fossilt driven Scania.

Man uppskattar att utsläppen kommer att minskas med över 55 ton koldioxid per år.

Scania är naturligtvis positivt inställda till samarbetet med SCA eftersom det ger möjlighet att i ett tidigt skede visa upp att även tunga transporter kan elektrifieras, även om det i detta fall rör sig om extremt korta sträckor.

Nya tag i en konservativ bransch

Just timmerindustrin har använts som typexemplet på något som inte kan elektrifieras, men tydligen har vi redan nått ditt.

Inga räckviddssiffror anges för den elektriska timmerlastbilen men Scanias andra elektriska lastbilar har en räckvidd på 230 kilometer med en vikt på 64 ton.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Fabege: "Fastighetsmarknaden ansträngd men inte i kris"

Fabege. Stockholms kommersiella fastighetsmarknad står inför stora utmaningar med ökande vakansgrader och höga byggkostnader. För fastighetsägare med ”örat mot rälsen” finns dock goda möjligheter kommande år. Johan Zachrisson, affärsutvecklingschef på Fabege (börskurs Fabage), målar upp en komplex bild av Stockholms fastighetsmarknad när han gästar Dagens PS studio. Fabege nyttjar sin storlek ”Fastighetsmarknaden är ansträngd men […]