Hummer har sedan 1983 varit en väsentlig del av det amerikanska försvarets fordonsflotta. Elektrifieringen har emellertid inte undgått någon och även det mest amerikanska som finns på vägarna har tvingats att byta spår. Vi begav oss till Florida, USA för att provköra Hummer EV.
Hummer EV provkörd - 4 ton och 1 000 hästkrafter
Mest läst i kategorin
Att elektrifiera något så ikoniskt som en Hummer är ett sätt för GM att nå ut till de mest konservativa av elbilsfanatiker.
Hummer EV erbjuds i två utföranden – som pickup och som suv, och det var den förstnämnda vi fick stifta en (kort) bekantskap med.
Hummer EV är lika tung som två Mercedes E-klass
Det första man behöver veta om Hummer EV är att den har en tjänstevikt på hela 4 111 kilogram vilket betyder att man i Sverige skulle behöva C-behörighet på körkortet för att framföra fordonet.
Exteriört har Hummer EV en otrolig närvaro, något som kan härledas till dess dimensioner som lätt kan förväxlas med ett hangarfartyg.
Det man möts av på insidan är dock inte samma rymlighet som man förväntar sig, men det är inte på något sätt trångt i kupén.
Kupén är pepprad med hårdplast som känns som att den kommer direkt från restlagret på en kinesisk leksaksfabrik, något som kan härledas till bilens mer robusta anda.
Materialen är tänkta att vara stryktåliga, det är således inte lyx som är bilens paradgren.
Taket går att plocka bort (tillval), vilket innebär att inredningen måste kunna klara av lite tuffare tag. Det gäller även bilens terrängambitioner som vi dessvärre inte fick testa på.
Som att ratta en tradare
Vi testade toppmodellen av Hummer EV, som alltså stoltserar med hela 1 014 hästkrafter och 1 625 newtonmeter.
Det är nog för att katapultera det 4,1 ton tunga monstret till 100 kilometer i timmen på blott 3,1 sekunder med launch control-läget som heter ”Watts to Freedom” på typiskt amerikanskt manér.
Det kommer även att dyka upp instegsvarianter, samt en mer rimlig suv-variant av Hummer EV.
Modellen presenterades med en variant kallad Edition 1 som sålde slut på bara tio minuter när den lanserades.
Körningen inleddes emellertid inte med ett accelerationstest, utan vi tvingades navigera den 5,5 meter långa Hummern ut från en trång vändplan.
Fyrhjulsstyrningen innebär att bilen känns bra mycket smidigare än man förväntar sig och sittpositionen gör att man har bättre sikt över vägen än om man hade suttit i ett flygledartorn.
Fjädringen upplevs som mjuk och komfortabel men är inte alltid med i matchen när underlaget går från slät floridiansk asfalt till inte så slät.
Något annat som letar sig in i kupén är vindljud – de kolossala backspeglarna i kombination med att Hummer EV har samma aerodynamiska egenskaper som en vägg gör att det skapas en del turbulens.
Styrningen är lätt och trots dimensioner som kan förväxlas med ett hangarfartyg är Hummer EV tillmötesgående.
Gasen i botten möts av en våldsam acceleration, men då körningen ägde rum på allmän väg fick vi ta det lugnt.
Kraften går direkt ner till alla fyra hjulen och trots den enorma mängden kraft känns bilen kontrollerbar.
Det sker utan drama även om att katapulteras mot horisonten i ett monster tveklöst är en dramatik upplevelse.
Räckvidd och laddning
Hummer EV har marknadens största batteri – det är hela 212 kWh stort – vilket räcker till en räckvidd på 529 kilometer enligt WLTP vilket inte är briljant.
Effektivitet är inte ett ledord för Hummer, något som gör den till något av en rullande paradox.
GMC Hummer EV sitter på koncernens Ultium-plattform, vilket möjliggör snabbladdning på upp till hela 350 kW. Det motsvarar 16 mils räckvidd per 10 minuter laddning.
I termer av praktiska kuriosa är dragvikten 3 400 kilogram medan lastvikten är 590 kilogram.
Det är att jämföra med Ford F-150 Lightning som får dra 4 500 kilogram har en lastvikt på cirka 900 kilogram. Med det sagt är Hummer mer lagd åt lifestyle-hållet, inte minst i topputförandet, medan F-150 är ett arbetsredskap.
Summan av kardemumman
GMC Hummer EV stoltserar med helt astronomiska siffror: 1 000 hästkrafter, 4 111 kilogram, 350 kW och 212 kWh. Precis som föregångaren är den tveklöst lika amerikansk som Hulk Hogan, på gott och ont.
Kvalitetskänslan är inte fenomenal och heller inte ljudnivån i kupén. Det kantiga och funktionellt lagda designspråket genomsyrar exteriören såväl som interiören, något som tveklöst passar biltypen.
Hummer EVs paradgren är utan tvekan i form av dess prestanda och utstrålning. Ett längre test får utröna hur den är att leva med och hur den presterar under mer dynamisk körning.
Högsta Växelns första intryck av nya GMC Hummer EV
Slutbetyg: 4/5
GMC Hummer EV Pickup är den mest amerikanska tolkningen av en elbil som finns. Den är fullständigt enorm och överflödig på alla sätt och vis.
Med det är omöjligt att inte tycka om den samtidigt som den har en rad positiva egenskaper.
GMC Hummer EV Pickup (2023)
Motor: Tre elmotorer, 1 014 hästkrafter, 1 625 newtonmeter
Kraftöverföring: 1-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 3,1 sekunder
Toppfart: 170 km/h
Elektrisk räckvidd: 529 kilometer enligt WLTP
Vikt: 4 111 kg
Mått: (längd/bredd/höjd): 5507/2380/2060 mm
Pris: Från cirka 1 500 000 SEK
Läs även: Provkörning av Rivian R1T
Läs även: Provkörning av Ford F-150 Lightning
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.