Se upp i trafiken. Snart kan du få sällskap av ovanligt långa lastbilar, när Sverige ökar maxgränsen med nästan tio meter.
Hoppsan – svenska lastbilar blir 10 meter längre
Mest läst i kategorin
Regeringen har beslutat att åkerier från och med sista augusti får köra lastbilar på upp till 34,5 meter. Detta rapporterar Dagens Nyheter.
Tidigare har gränsen legat på 25,25 meter.
MISSA INTE: Höstens hurring – Stockholmsbörsen vänder nedåt – Dagens PS
Mindre utsläpp
Branschorganisationen Transportföretagen ser positivt på förändringen, som länge argumenterat för längre lastbilar.
Framför allt innebär förändringen att utsläppen från tung lastbilstrafik kan minskas med fyra till sex procent.
“Dels innebär det att du kan transportera mer per lastbil vilket leder till mindre klimatutsläpp för varje körd kilometer. Det blir också mer lönsamt för åkerierna”, säger Marcus Dahlsten, vd för Transportföretagen.
“Dessutom är det en bransch med stor förarbrist, så det är också positivt för kompetensförsörjningen”, fortsätter han.
Senaste nytt
Frågetecken om trafiksäkerhet
Organisationen tror inte att den nya längden kommer innebära en större förändring för lastbilschaufförerna. Man förväntar sig heller inte att maxgränsen kommer påverka trafiksäkerheten.
Två forskare vid KTH påpekar dock att man bör göra en utredning över säkerheten för andra fordon innan lastbilarna får åka på vägarna.
Trafikverket anser inte att trafiksäkerheten kommer påverkas.
Följer i Finlands fotspår
Finland har tillåtit lastbilar om 34,5 meter sedan 2019.
“Ur ett EU-perspektiv är det vi och Finland som har längst lastbilar just nu, eftersom vi har stora, glesbefolkade länder och möjligheten att köra lite längre ekipage”, säger Dahlsten.
Läs mer: Ellastbilar allt för dyra för åkerierna
Läs mer: Rejäl uppförsbacke för Tesla Semi – lastbilar återkallas
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.