När svenska Polestar förbereder sig för börsnotering väntar en osäker finansmarknad och tuff konkurrens. Trots det tror experter att elbilstillverkaren kan komma att klara sig bättre än andra tack vare en stabil produktions- och leveranskedja hos moderbolaget Geely Holding, skriver Automotive News.
Hoppfullt för Polestar på börsen trots dålig tajming
Mest läst i kategorin
Det var under förra hösten, när intresset för elbilsaktier var som allra hetast som svenska Polestar tillkännagav att de skulle börsnoteras. När företaget lite mindre än ett år senare närmar sig börsen sker det i ett klimat med stigande räntor och risk för ekonomisk recession, där konkurrenter som Rivian och Lucid redan förlorat mark på marknaden.
Tuffare konkurrens
Att investera i ett nystartat elbilsföretag är mer riskfyllt nu än vad det varit under de senaste åren, vilket kan visa sig problematiskt för Polestar, vars tillväxtplan förlitar sig på de offentliga marknaderna.
Konkurrensen har också hårdnat sedan allt fler äldre biltillverkare som till exempel Mercedes-Benz och BMV börjat rulla ut elektrifierade modeller. Branschen har även brottats med en global kris och förseningar i leveranskedjorna.
Stabila intäkter
Trots mindre lyckad timing tror ändå de experter som Automotive News talat med att Polestar har kapacitet att klara sig bättre än några av sina konkurrenter. Delvis för att de har ett flerårigt rekord av intäkter bakom sig.
Under förra året kunde man rapportera 1,5 miljarder dollar i intäkter, motsvarande 15 miljarder svenska kronor. Som tillägg till det ingick man ett femårigt avtal med hyrbilsföretaget Hertz som väntas ge mer än 3 miljarder dollar i potentiella intäkter.
Tryggt moderbolag
Polestar kan också luta sig mot en betydande produktions- och leveranskedja hos sitt moderbolag, Zhejiang Geely Holding, som äger flera bilmärken inklusive Volvo Cars. Det ger onekligen företaget en fördel i den globala försörjningskedjekrisen.
Nästa månad väntar en omvänd fusion med specialförvärvsföretaget Gores Guggenheim som enligt analytiker skulle kunna generera i en marknadsvärdering på 25 miljarder dollar, skriver Automotive News.
Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.
Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.