Dagens PS

Hondas nya monster-suv: Passport 2026

En terrängbil från Honda som gärna vill ta plats. (Foto: Honda)
En terrängbil från Honda som gärna vill ta plats. (Foto: Honda)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 14 nov. 2024Publicerad: 14 nov. 2024

Honda lanserar sin nya Passport för 2026, en suv som har fått en rejäl ansiktslyftning och nu siktar på att bli tagen på allvar som en äkta terrängbil.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Tidigare generationer av Passport har haft en något otydlig identitet, men nu har Honda designat om modellen med ett mer robust och kantigt utseende. Den nya designen för tankarna till andra generationen av Honda Crossroad, en modell som aldrig såldes utanför Japan.

Följer trenden med kantiga och boxiga linjer och former. Snyggt måste vi säga. (Foto: Honda)
Följer trenden med kantiga och boxiga linjer och former. Snyggt måste vi säga. (Foto: Honda)

Mer än bara ett nytt utseende

Men det är inte bara utsidan som har förändrats. Den nya Passports bredare kaross, längre hjulbas och ökade markfrigång vittnar om att Honda menar allvar.

TrailSport-modellerna är utrustade med rejäla hasplåtar, dragkrokar och terrängdäck. Dessutom har Honda valt att behålla den naturligt aspirerade 3,5-liters V6-motorn, vilket säkert kommer att uppskattas av terrängentusiaster.

För att ytterligare förstärka Passports terrängegenskaper har Honda förkortat det främre överhänget, vilket förbättrar bilens framkomlighet i terrängen.

Samtidigt har tillbehörsutbudet utökats med bland annat rocksliders, takplattformar och hasplåtar i aluminium. Som en bonus för fans av äldre Passport- och CR-V-modeller har det fällbara picknickbordet gjort comeback.

Bra med lagom stor skärm och många bra assistanssystem som hjälper till i den ottillgängliga naturen. (Foto: Honda)
Bra med lagom stor skärm och många bra assistanssystem som hjälper till i den ottillgängliga naturen. (Foto: Honda)
ANNONS

Senaste nytt

TrailSport – en äkta terrängbil

ANNONS

TrailSport-versionen av Passport har fått en rad uppgraderingar jämfört med tidigare modeller. De tidigare imitationerna av hasplåtar har ersatts med rejäla skydd som klarar av att bära hela bilens vikt. TrailSport är utrustad med General Grabber-terrängdäck som utvecklats i samarbete med General Tire. Fjädringen är anpassad för terrängkörning och markfrigången har ökats.

TrailSport har även fått orangefärgade dragkrokar fram och bak, vilka är dimensionerade för att klara dubbla bilens vikt. Fyrhjulsdriftssystemet har fått en egen logik och extra kameror underlättar körning i terräng.

Interiör och teknik

Trots det robusta yttre är interiören i nya Passport bekväm och inbjudande. Honda har ökat utrymmet i kupén och bagageutrymmet.

En inredning helt i svart vilket vi i alla fall uppskattar. (Foto: Honda)
En inredning helt i svart vilket vi i alla fall uppskattar. (Foto: Honda)

Bland komfortfunktionerna finns nya “kroppsstabiliserande” säten och en 10,2-tums digital instrumentpanel som standard.

Det finns alternativ i inredningen, som lite brunt till det svarta. (Foto: Honda)
Det finns alternativ i inredningen, som lite brunt till det svarta. (Foto: Honda)

På TrailSport-modellerna visar instrumentpanelen information om höjd, lutning och rullning. Den centrala skärmen har uppgraderats till 12,3 tum och har stöd för Apple CarPlay och Android Auto samt en rad Google-appar. TrailSport-modellerna har dessutom 110-volts eluttag i mittkonsolen.

ANNONS

Tillgänglighet och pris

Honda Passport 2026 kommer att börja tillverkas i början av nästa år vid Hondas fabrik i Lincoln, Alabama. Priset förväntas ligga i mitten av 40 000-dollarsintervallet, vilket motsvarar cirka 450 000 kronor.

Läs också:

“Rena vansinnet” – regeringens vindkraftsbeslut sågas. Realtid

ISK är inte den bästa sparformen för dina barnbarn: Expert reder ut. News 55

Cybertruck återkallas – för sjätte gången

Tesla Cybertruck har återigen hamnat i blåsväder. Den futuristiska pickupen har drabbats av sin sjätte återkallelse sedan lanseringen för ett år sedan.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS