Dagens PS

Hondas hemliga vapen: "Tunn, lätt och klok"

Honda kämpar på med att lanserar något i början på nästa år. (Foto: Skärmavbild Hondas youtube)
Honda kämpar på med att lansera något i början på nästa år. (Foto: Skärmavbild Hondas youtube)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 10 okt. 2024Publicerad: 10 okt. 2024

Honda 0-serien ska vara biltillverkarens försök till lyxigare elbilar. Just nu är detaljerna få, men vi får ändå en liten sneak peek.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Honda har hittills valt en återhållsam strategi när det gäller elbilar. Men på fjolårets CES-mässa i Las Vegas visade företaget upp två djärva konceptbilar i sin nya 0-serie.

Bilarna, döpta till Saloon och Space-Hub, signalerade en nystart för biltillverkaren och gav en försmak av vad som komma skall, skriver Jalopnik.

Från koncept till verklighet

Nyligen fick journalister en exklusiv förhandstitt på biltillverkarens utveckling av 0-serien i Japan. Det stod klart att Honda menar allvar med sina konceptbilar.

Ingenjörer demonstrerade ny teknik, prototyper provades och vd:n svarade på frågor.

En djupdykning under skalet. (Foto: Skärmavbild på Hondas youtube)
En djupdykning under skalet. (Foto: Skärmavbild på Hondas youtube)

Saloon, som i produktionsform kommer att likna en rymlig kombi, visades upp tillsammans med tekniska ritningar.

Dessutom fick journalisterna provköra en prototyp – en Honda CR-V utrustad med 0-seriens chassi.

ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024

“Tunn, lätt och klok”

ANNONS

Biltillverkarens nya elbilsfilosofi, “Tunn, lätt och klok”, genomsyrar 0-serien.

Batteripaketet, tillverkat av aluminium, är relativt kompakt och innehåller så kallade “pouch-celler”. En nyutvecklad kylplatta fästs på undersidan av batteripaketet med hjälp av friktionsomrörningssvetsning.

Honda siktar på en räckvidd på cirka 48 mil, vilket de anser vara tillräckligt för den genomsnittlige bilköparen.

Unik körupplevelse

En närmare titt på chassit avslöjar en ovanlig konstruktion.

Fjäderbenstornen lutar inåt från hjulen och saknar traditionell förstärkning. Det sparar vikt och gör att bilens front kan flexa.

I kombination med ett steer-by-wire-system och sensorer från Hondas robotteknik, ska det ge en unik känsla av kontroll och förarfokus.

Provkörningen av prototypen gav tydligen en försmak av det, med en ovanligt stabil kurvtagning och tydlig feedback från hjulen. Det återstår att se hur vanliga förare kommer att uppleva detta.

Framtiden för Honda 0-serien

ANNONS

Mer information om 0-serien kommer att presenteras på CES-mässan i januari 2025. Honda har bekräftat att bilarna kommer att positioneras som premiumprodukter och bära Hondas logotyp.

Pris och slutgiltigt namn är ännu inte fastställt.

Honda N-Box Joy: Prisvärd frihet på fyra hjul

Packa kudden, fäll sätena, öppna bakluckan och njut av utsikten från din favoritparkeringsplats. Med Honda N-Box Joy blir campingdrömmar verklighet. Denna

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Då kan ditt barnsparande bli olagligt

Barnsparande behöver inte bara vara en kärlekshandling – det kan även vara ett sätt att ge dina barn en stabil start i livet. Men vad händer när det lilla sparkontot växer till sig och når gränser du kanske inte visste fanns? Med lite planering och kunskap kan du undvika oönskade överraskningar och samtidigt maxa deras […]