Dagens PS

Honda Civic Type R: mangamonstret i bilder

omslagsbild honda civic type r bilder
Foto: Honda
Karl Cajmatz
Karl Cajmatz
Uppdaterad: 21 juli 2022Publicerad: 21 juli 2022

Äntligen har det kommit officiella bilder på nya Honda Civic Type R, utan maskering! Här ser vi den i den för modellen klassiska kulören Championship White.

ANNONS

Mest läst i kategorin

För en vecka sedan släpptes en video där man kunde se nya Honda Civic i Type R-utförande susa förbi omaskerad på den japanska racerbanan Suzuka.

På grund av att bilen bara syntes i korta ögonblick var emellertid inte det okulära intrycket det huvudsakliga – det var ljudet. I dag har det blivit ändring på den saken.

Nedan kan ni njuta av bilderna på vad som med största sannolikhet kommer att vara Hondas absolut sista oelektrifierade prestandasmåbil.

honda civic type r front

Foto: Honda

honda civic type r bakifrån

Foto: Honda

honda civic type r i profil

Nya Civic Type R är betydligt trevligare att se på än föregångaren. (Foto: Honda)

insidan av honda civic type r

Här inne finns det tre pedaler och en växelspak. (Foto: Honda)

bilen sedd snett framifrån

Foto: Honda

bilen sedd snett bakifrån

Foto: Honda

ANNONS

Civic Type R är bland de sista av sitt slag

I år är det inte bara 50 år sedan Honda Civic introducerades för första gången. Prestandaversionen Type R fyller också 25. Som det anstår en riktig “hot hatch” driver den fortfarande på framhjulen.

De många tyska konkurrenterna, som heter saker som Audi S3, BMW M135i och Volkswagen Golf R, förlitar sig alla på såväl fram som bakaxeln för sin framdrivning.

Till skillnad från Civic Type R insisterar de också på att sköta växlingarna åt en. Hondan, däremot, finns bara med manuell växellåda. Lite som en Renault Mégane RS Trophy-R, fast utan prislappen på fel sida av halvmiljonen.

ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024

Honda Civic Type R: prestanda på japanska

Att det här är en bil för dig som gillar att köra råder det alltså ingen tvekan om. Motorn är samma som i föregångaren, men turboaggregatet har designats om.

Därför har effektsiffran ökat, men till vad är ännu inte känt. Redan föregångaren hade dryga 300 hästkrafter till sitt förfogande, och det tycker somliga är för mycket i en framhjulsdriven bil.

Nyckeln till att ändå få det att fungera stavas LSD. Limited Slip Differential, alltså, eller bromsad differential om man ska insistera på att tala svenska.

Ett yttre man inte behöver skämmas för

ANNONS

En av de viktigaste punkterna för uppdateringen är faktiskt bilens yttre. Som bilderna ovan tydligt visar, har Honda lyckats någorlunda med att behålla de ganska sparsmakade linjerna som hör den elfte generationens Honda Civic till.

Det är bra, för det innebär att man kan skaffa en för de underhållande köregenskaperna, utan att vara rädd för att bli sedd.

Läs vårt test av förra generationens Honda Civic Type R här!

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Karl Cajmatz
Karl Cajmatz

Redaktör på Högsta Växeln.

Karl Cajmatz
Karl Cajmatz

Redaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]