Äntligen har det kommit officiella bilder på nya Honda Civic Type R, utan maskering! Här ser vi den i den för modellen klassiska kulören Championship White.
Honda Civic Type R: mangamonstret i bilder
Mest läst i kategorin
För en vecka sedan släpptes en video där man kunde se nya Honda Civic i Type R-utförande susa förbi omaskerad på den japanska racerbanan Suzuka.
På grund av att bilen bara syntes i korta ögonblick var emellertid inte det okulära intrycket det huvudsakliga – det var ljudet. I dag har det blivit ändring på den saken.
Nedan kan ni njuta av bilderna på vad som med största sannolikhet kommer att vara Hondas absolut sista oelektrifierade prestandasmåbil.
Civic Type R är bland de sista av sitt slag
I år är det inte bara 50 år sedan Honda Civic introducerades för första gången. Prestandaversionen Type R fyller också 25. Som det anstår en riktig “hot hatch” driver den fortfarande på framhjulen.
De många tyska konkurrenterna, som heter saker som Audi S3, BMW M135i och Volkswagen Golf R, förlitar sig alla på såväl fram som bakaxeln för sin framdrivning.
Till skillnad från Civic Type R insisterar de också på att sköta växlingarna åt en. Hondan, däremot, finns bara med manuell växellåda. Lite som en Renault Mégane RS Trophy-R, fast utan prislappen på fel sida av halvmiljonen.
Senaste nytt
Honda Civic Type R: prestanda på japanska
Att det här är en bil för dig som gillar att köra råder det alltså ingen tvekan om. Motorn är samma som i föregångaren, men turboaggregatet har designats om.
Därför har effektsiffran ökat, men till vad är ännu inte känt. Redan föregångaren hade dryga 300 hästkrafter till sitt förfogande, och det tycker somliga är för mycket i en framhjulsdriven bil.
Nyckeln till att ändå få det att fungera stavas LSD. Limited Slip Differential, alltså, eller bromsad differential om man ska insistera på att tala svenska.
Ett yttre man inte behöver skämmas för
En av de viktigaste punkterna för uppdateringen är faktiskt bilens yttre. Som bilderna ovan tydligt visar, har Honda lyckats någorlunda med att behålla de ganska sparsmakade linjerna som hör den elfte generationens Honda Civic till.
Det är bra, för det innebär att man kan skaffa en för de underhållande köregenskaperna, utan att vara rädd för att bli sedd.
Läs vårt test av förra generationens Honda Civic Type R här!
Redaktör på Högsta Växeln.
Redaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.