Svenske Mattias Ekström och kartläsaren Emil Bergkvist tog en historisk etappseger i Dakarrallyt.
I sin elektriska Audi blev de första svenskarna att vinna en etapp efter Björn Waldegård 1990.
– Jag körde dåligt på sanddynerna och var nära att ge upp, säger Mattias Ekström.
Höll på att ge upp i sanden - ändå vann svenskarna
Mest läst i kategorin
Specialsträckan på 40 mil blev en tuff kamp mellan Mattias Ekström och stallkamraten Stéphane Peterhansel i deras Audibilar. Ekström var snabbast de sista 20 milen och vann med 49 sekunder över den 14-faldige Dakarvinnaren.
– Det var en underbar känsla när vi vann etappen. Jag kunde inte drömma om att det här skulle hända redan första året, säger Mattias Ekström.
Räddades av kartläsaren
Men det var nära att Mattias Ekström gav upp i sanddynerna, men han räddades av kartläsaren Emil Bergkvist.
– Jag tappade motivationen i sanddynerna för jag tyckte att jag körde dåligt, men Emil pushade mig att köra och sa att jag inte gick ge upp och vi kämpade hela vägen in i mål och vi kom in som etta. Jag trodde någon snabbare skulle komma, men det gjorde det inte, säger Mattias Ekström.
Det går allt bättre för Audis nya elektriska rallybil RS Q e-tron och dagens seger visar att en elbil kan slå traditionella förbränningsbilar i rally.
Ligger elva totalt
Bilen har hittills tagit åtta pallplaceringar när lite mer än halva rallyt har körts. Mattias Ekström ligger just nu på elfte plats totalt. Tidigare har även Carlos Sainz vunnit en etappseger i Audin.
Att bygga en elektrisk rallybil för ökenkörning har varit mer komplicerat än att konstruera en traditionell bil. Bilen har en bensinmotor baktill som laddar batteriet, och den är cirka 150 kilo tyngre än en vanlig bil.
Problem med stötdämparna
Bilen har haft en del problem med stötdämparna, men varit väldigt snabb när den fungerat som den ska. Audi siktar inte på seger i år, utan är med mest för att lära sig hur bilen beter sig.
Målet är att klara hela rallyt
– Vårt mål kvarstår att anlända till Jeddah om en vecka med alla tre bilarna, säger Stefan Dreyer, utvecklingschef för Audi Sport racing. Dakarrallyt avslutas den 14:e januari.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.