Dagens PS

Historiskt rekord: Snabbast runt Nürburgring

Häng med i bilen under rekordvarvet. (Foto: Porsche Youtube)
Häng med i bilen under rekordvarvet. (Foto: Porsche Youtube)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 18 apr. 2025Publicerad: 18 apr. 2025

Porsche 911 GT3 har satt ett nytt, oväntat rekord på Nürburgring. Den här gången handlar allt om växellådan.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Porsche har återigen visat var skåpet ska stå på Nürburgring Nordschleife. Den senaste generationen av Porsche 911 GT3 har nu korats till den snabbaste serieproducerade bilen med manuell växellåda runt den legendariska banan, och slår den tidigare rekordhållaren med råge. Detta trots att konkurrenten hade en betydligt kraftfullare motor.

Nytt rekord för manuell växellåda

Bakom ratten satt Porsches varumärkesambassadör och tidigare racerförare Jörg Bergmeister. Han navigerade den uppdaterade 911 GT3 (generation 992.2) runt den 20,832 kilometer långa Nordschleife på imponerande 6 minuter och 56,294 sekunder.

Bilen var utrustad med det eftertraktade Weissach-paketet, ett tillval för cirka 268 000 kronor som bland annat minskar vikten med 12 kg, samt gatlegala Michelin Pilot Sport Cup2 R-däck. Förhållandena var goda med solsken och en ban-temperatur på 27 grader Celsius.

Det nya rekordet är inte bara anmärkningsvärt för att det sattes med en manuell låda, utan också för att det är hela 3,6 sekunder snabbare än vad föregående generation (992.1) av 911 GT3 presterade med Porsches automatlåda PDK.

Galen Porsche-auktion: Sex bilar + lastbil

En unik samling av sex Porsche 911-modeller, tillsammans med en transportlastbil, går under klubban på en auktion. Samlingen består av fem GT3-modeller

ANNONS

Senaste nytt

Slår V10-driven konkurrent med hästlängder

Den tidigare inofficiella rekordhållaren för manuella bilar var Dodge Viper ACR, en amerikansk superbil med en massiv 8,4-liters V10-motor på 645 hästkrafter. Viperns tid från 2017, satt på den kortare 20,6 km-slingan, var 7 minuter och 1,3 sekunder. Porsche räknar om detta till cirka 7 minuter och 5,8 sekunder för den fulla Nordschleife-sträckan. Därmed var den nya 911 GT3, med sin sexcylindriga boxermotor på 510 hästkrafter, hela 9,5 sekunder snabbare runt “Det Gröna Helvetet”.

Se videon inifrån bilen här.

ANNONS

Kundernas önskan och chassiutveckling

Enligt Andreas Preuninger, chef för Porsches GT-division, väljer allt fler kunder den manuella sexväxlade lådan till sin 911 GT3.

“Vi får allt oftare frågan från dessa kunder hur snabb en manuell 911 GT3 skulle vara på Nordschleife,” säger Preuninger.

“Vi har nu besvarat den frågan och körde vår officiella tid med en manuell låda, även om vi vet att varianten med PDK är betydligt snabbare.”

Bergmeister förklarar att den nya modellen inger mer förtroende vid gränsen än föregångaren.

Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.

“Jag var snabbare i nästan varje kurva,” säger han.

“Vi lärde oss mycket från 911 GT3 RS, särskilt med chassit. Bilen är mycket stabilare över ojämnheter och curbs.”

Han tillägger att den åtta procent kortare utväxlingen ger märkbart bättre driv från bakaxeln vid acceleration, trots samma motoreffekt.

ANNONS

Även om en PDK-utrustad bil kanske hade kunnat kapa ytterligare några sekunder, betonar Bergmeister körglädjen: “Med den sexväxlade manuella lådan hade jag definitivt mer att göra under det snabba varvet – och det var därför ännu roligare.”

Det visar att körkänslan fortfarande är en viktig faktor för Porsche och deras kunder.

Porsche-geniet: Så snabbt fixar de din motor nu

Porsche har tagit ett stort steg framåt inom motorteknik genom att patentera ett innovativt verktyg som är avsett att radikalt förenkla motorunderhåll.

Läs också:

Organisationens vädjan: “Sluta donera kläder”. News 55

Chansen att få jobb minskar redan efter 43 års ålder: “Diskriminering”. E55

Tung industri kliver in i satsning på kärnkraft – men S röstar nej. Realtid

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS