Det blev inget större väsen när Svensk Motortidnings reporter våren 1939 blev en av de första att prova den nya tyska folkvagnen KdF-Wagen.
Historien om Volkswagen: En folkvagn gör entré
Mest läst i kategorin
Den fjärde mars 1939 damp det nya numret av Svensk Motortidning ned i brevlådorna hos prenumeranterna.
Det var nummer fyra för året och som vanligt matat med det senaste från den motordrivna världen.
Att Europa var i omdaning märks på innehållet. Den aktade medlemmen i både KAK och KMK, Erland Bratt, skriver i öppningsartikeln om filmen i säkerhetspropagandans tjänst, och den följs sedan upp av ett bildreportage från bilnyheter från Berlin.
Tidningens nummer är färgad av det politiska läget, där det tydligt syns mellan raderna att redaktionen hyser stor beundran för vad som sker på den motortekniska området i Tyskland.
Sjunger Tysklands lov
I artikeln Tysklands goda exempel sjunger artikelförfattaren sitt lov över Tysklands enastående framsteg för bilens utveckling.
“Tyskland av i dag är ett gigantiskt laboratorium vars djärva experiment berör inte bara 80 miljoner tyskar utan även världen i övrigt”.
Att Tyskland även stod i en av tidernas största upprustning av sin försvarsmakt noteras ingenstans. Artikeln forsätter lovsjungandet av den tyska industrins fantastiska framsteg – bland annat om den nya folkbilen som Adolf Hitler tagit fram tillsammans med Dr Ferdinand Porsche.
Bland de första i världen
Som en av de första motortidningarna i världen hade en av Svensk Motortidnings journalister bjudits ned till Berlin i februari och fått provköra den nya bilen av årsmodell 1939.
Sedan Ferdinand Porsche fyra år tidigare, fått uppdraget att rita en folkbil för det tyska folket, hade ett antal förseriemodeller producerats och 200 bilar byggts för provning och bedömning.
1939 hade dock bilen nått den form och utseende som den sedan skulle få behålla.
Namnet var ännu KdF-wagen efter den stora politiska organisationen KdF – Kraft durch Freude.
Stolt rapport
Det var inte utan stolthet som tidningen kunde rapportera att de var utvalda som en av de första i världen, att få ta del av den nu färdigutvecklade folkvagnen.
Bilen var en politisk produkt. Från dess första “spadtag” till att den nu var klar för serieproduktion och “att fabriken i Fallersleben skall bli färdig så att produktionen kan sättas igång”.
Fantastiskt fordon
Reportern beskriver sedan den nya vagnens fantastiska tekniska egenskaper, och på vilket sätt bilen tagits fram för att minimera de kommande produktionskostnaderna.
Fabrikationen ska enligt artikeln, sättas igång under 1940 och att Europa väntar nu på den nya tyska undervagnen som inte heller ska kosta över de 1000 mark som Hitler bestämt ska vara dess pristak.
Ett krig kom emellan
Att det sedan inte blev någon produktion startad under 1940 vet vi i dag.
Det kom ett helt världskrig emellan, och Hitler fick aldrig se sin och doktor Porsches vagn erövra Europas gator.
Men visionen om folkvagnen överlevde kriget. Redan under 1945 monterades de första 58 civila bilarna ihop i de sönderbombade fabrikerna och bilen fick nu namnet Volkswagen – eller på svenska: Folkvagn.
Till Sverige kom de första fyra Folkvagnarna den 14 juli 1948 och resten är en fantastisk industrihistoria.
Läs mer:
Om den äldsta Folkvagnen i Sverige
Volkswagen inte längre konkurrenskraftigt
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.