Den allra första Range Rovern kom 1970 och sedan dess har modellen ständigt utvecklats. Vi går igenom alla modeller i Range Rover-familjen. Här är historien om världens lyxigaste SUV.
Historien om världens lyxigaste SUV
Mest läst i kategorin
1969 – Den första prototypen av Range Rover Velar
Den första prototypen av Range Rover var topphemlig och ingenjörerna och formgivarna bakom det revolutionerande fordonet döpte det därför till ”Velar”, som betyder skydda eller övertäcka på italienska. För att skydda modellens identitet monterades till och med ett emblem med Velar på de första 26 prototyperna.
1970 – Första serietillverkade 3-dörrars Range Rover
Utprovningen av konceptbilen Velar var framgångsrik och 1970 visades den första Range Rovern upp för världen. Det var den första bilen med permanent fyrhjulsdrift och delad baklucka, överlappande motorhuv och obruten midjelinje. Bilen fick ett fint mottagande och den hyllades för sin ovanliga kombination av kompetens och elegant design.
1981 – Range Rover 4-dörrars
11 år efter första bilen nådde marknaden kom Range Rover Classic med fyra dörrar. Det gjorde bilen ännu mer användbar för en större publik.
Lyxjakten inspirerade designen
1994 – Andra generationens Range Rover
Den andra generationen var lyxigare än sina föregångare. Det var här Range Rovern fick sin ikoniska silhuett och rektangulära strålkastare i stället för runda. Den designen har stått sig under alla år och har gjort att bilen idag är omisskännlig.
2001 – Tredje generationens Range Rover
Range Rover har ständigt utvecklats genom åren och tredje generationen var den första som byggdes med självbärande kaross. Designen var inspirerad av den italienska lyxjakten Riva. Både den avsmalnande formen utvändigt och metallytorna inne i bilen.
2004 – Range Stormer Concept
Konceptbilen Stormer blev känd för all avancerad ny teknik i bilarna och blev även den kommande designriktningen för Range Rover.
Range Rover-familjens första sport-SUV
2005 – Produktionsmodellen Range Rover Sport
Det här var Range Rover-familjens första sport-SUV och ett bevis på Land Rovers satsning på prestanda. Bland motoralternativen fanns en imponerande kompressormatad 4,2 liters bensinmotor och bilen hade optimal åkkomfort tack vare tvärkopplad luftfjädring med olika körhöjd.
2008 – LRX Concept
Denna ambitiösa och progressiva cross-coupé-konceptbil riktade sig till förare som ville ha Land Rovers kompetens men som nödvändigtvis inte kör i terräng. Interiören kallades ”futuristisk” av motorpressen. LRX kom även att påverka nästa Range Rover på ett avgörande sätt.
2011 – Produktionsmodellen Range Rover Evoque
Range Rover Evoque gjorde stor succé när den visades upp på bilsalongen i Paris och kallades ”Årets bil” av många marknader. Många detaljer från konceptbilen LRX fanns kvar på lyxiga Evoque. Bland annat den nya fräscha tolkningen av den klassiska Range Rover-designen.
Smart körteknik för terräng
2012 – Fjärde generationens Range Rover
Det här var första Range Rovern som hade kaross helt i lättviktsaluminium och den kändes igen på sin långa hjulbas och det flytande taket. Bilen hade även den inbyggda körtekniken som automatiskt väljer den bästa fordoninställningen för terrängen, nästa generation av Land Rovers Terrain Response®-system.
2013 – Range Rover Hybrid
Den första hybriden hade förbättrad bränsleekonomi och lägre utsläpp utan att kompromissa med modellens kompetens. Bilen gav sig ut på en 1600 mil lång resa från Solihull till Mumbai via den mest prövande terrängkörningen av alla – Himalaya – för att bevisa detta.
Stängde av gator i New York vid lanseringen
2013 – Andra generationens Range Rover Sport
Vid lanseringen av den uppgraderade generationens Range Rover Sport stängdes vissa gator i New York tillfälligt av och James Bond-skådespelaren Daniel Craig gjorde avtäckningen. V6-motorn på 3,0 liter hade ökad effektivitet.
2015 – Range Rover Sport SVR lanseras
Range Rover Sport SVR är den snabbaste Range Rovern någonsin. Den konstruerades som en högprestanda-SUV med optimal effekt och är den första modellen som togs fram av teamet på Special Vehicle Operations. Designdetaljerna återspeglar bilens kraft, som bakspoilern och de fyra ändpiporna.
2015 – Range Rover SVAutobiography
Range Rover SVAutobiography var en höjdpunkt på lyx och förfining och omdefinierade Range Rover-upplevelsen. Detaljer som borstade aluminiumdekorer i kupén, executive-säten och att utvändigt kunna välja färg från en unik färgpalett skulle garantera den ultimata lyxupplevelsen. Strax efteråt introducerades SVAutobiography Dynamic med distinkt design och kraftfull V8-motor.
Range Rovers första Cab
2015 – Range Rover Evoque Cabriolet
Världens första kompakta premium-SUV och Range Rovers första bil med fällbart tak. Modellen hade kvar sin kraftfulla visuella framtoning som Land Rovers formgivare tagit fram men med ett tak med Z-fällning.
2017 – Range Rover Velar
Ett tillskott till Range Rover-familjen. Range Rover Velar har rena linjer och samma kapacitet som alla Land Rovers fordon.
2020 – Range Rover Sport PHEV
Läs allt om nya Range Rover Sport PHEV här.
Detta är en artikel publicerad på uppdrag av en sponsor. Innehållet i dessa artiklar reflekterar inte Dagens PS eller redaktionens åsikter.
Detta är en artikel publicerad på uppdrag av en sponsor. Innehållet i dessa artiklar reflekterar inte Dagens PS eller redaktionens åsikter.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.