Dagens PS

Het debatt i Europa: Så bra är nya Audi A6 avant

Audis vd Gernot Döllner. (Foto: Audi)
Audis vd Gernot Döllner. (Foto: Audi)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 24 apr. 2025Publicerad: 24 apr. 2025

Kombibilar kämpar i motvind mot de populära suvarna, men Audi lanserar nu en ny A6 Avant med fokus på elegant design och fina köregenskaper.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Motorjournalisternas intryck varierar beroende på modellversion och utrustning.

Exteriör design: Form före maximal funktion?

Den helelektriska A6 e-Tron Avant hyllas av Carmagazine som en modern elbilskombi med aerodynamisk design och ett bagageutrymme på 502 liter (1422 liter med nedfällda säten). De noterar de smala strålkastarna och den nya grillen med en distinkt ljussignatur. AutoExpress ser en tydlig “lifestyle”-inriktning där stil prioriteras, och menar att den eleganta designen kompenserar för eventuellt mindre lastutrymme jämfört med konkurrenterna.

En klassisk kombi med diesel. (Foto: Audi)
En klassisk kombi med diesel. (Foto: Audi)

Autocar framhåller att Audi lanserar kombin först, vilket understryker dess betydelse och den sluttande bakrutan samt de markerade hjulhusen bidrar till en skarp design. Whatcar fokuserar på bensin- och dieselmodellerna som ett alternativ till suvar, och konstaterar att A6 Avant är Audis största kombi.

ANNONS

Senaste nytt

Interiör och teknik: Hög nivå men vissa ergonomiska frågetecken

Interiören i A6 e-Tron Avant imponerar på Carmagazine med sin höga tekniknivå, inklusive flera pekskärmar och en head-up display som projicerar information på vindrutan.

AutoExpress anser att tekniken kan kännas överväldigande, men att byggkvaliteten är bra.

Autocar upplever interiören som bekant från andra nya Audi-modeller, med en dominerande skärmuppsättning men också en del pianosvart plast som drar åt sig smuts.

ANNONS

Whatcar berömmer den bekväma körställningen och de digitala instrumenten, men kritiserar avsaknaden av fysiska knappar för klimatanläggningen och vissa enklare materialval.

Undertecknad har alltid varit förtjust i I Audis interiör och det ser bra ut. (Foto: Audi)
Undertecknad har alltid varit förtjust i I Audis interiör och det ser bra ut. (Foto: Audi)

Tystare och snabbare: Nya Audi A6 satsar på mildhybrid

Audis senaste generation av A6 har äntligen visats upp i sedanutförande, och tidiga intryck från motorjournalister världen över är övervägande positiva.

Motor och drivlina: Elektriskt stark men konventionellt blandat

Carmagazine lyfter fram den elektriska A6 e-Tron Avants imponerande prestanda och räckvidd tack vare en ny plattform och snabb laddningsteknik. Tre olika elmotoralternativ erbjuds med räckvidder på upp till 703 km. Whatcar testade en konventionell bensin- och dieselmotorer med 201 hk, där dieselversionen är en mildhybrid med fyrhjulsdrift och bättre bränsleekonomi.

AutoExpress inleder testet med samma motoralternativ och anser att ingen av dem är särskilt imponerande i effekt eller effektivitet, men fler alternativ är på väg. Autocar noterar att V6-dieseln inte kommer till Storbritannien initialt, och att den fyrcylindriga bensinmotorn kan kännas ansträngd.

Nya Audi A6 Avant: Lyx, lastutrymme och laddhybrid-löfte

Ny kombi från Audi utmanar med sportig design och hög komfort. Lanseras med diesel och mildhybrid, laddhybrid kommer senare. Audi har presenterat den

Köregenskaper och komfort: Luftfjädring ger bäst resultat

A6 e-Tron Avant upplevs av Carmagazine som tyst och stabil, men med bromsar som kunde haft bättre känsla. Whatcar framhåller att standardfjädringen ger bra komfort, men att den tillvalbara luftfjädringen ger ännu bättre karosskontroll.

ANNONS

AutoExpress menar att körupplevelsen varierar beroende på utrustning, där basmodellen med standardfjädring kan kännas mer direkt. Autocar rekommenderar starkt luftfjädringen för bästa komfort och kontroll, medan standardfjädringen kan upplevas som både svävande och stötig.

Ser ni den lilla skärmen till passageraren? (Foto: Audi)
Ser ni den lilla skärmen till passageraren? (Foto: Audi)

Utrymme och praktikalitet: Funktionellt men inte störst

Bagageutrymmet i A6 e-Tron Avant rymmer 502 liter enligt Carmagazine. Whatcar noterar att bagageutrymmet i bensin- och dieselmodellerna inte är klassledande och mindre än hos konkurrenterna. AutoExpress anger ett liknande värde och konstaterar att det är mindre än i Mercedes E-Klass. Autocar uppger att bagageutrymmet är funktionellt men inte det största i klassen.

Sammanfattningsvis positionerar sig nya Audi A6 Avant som en stilfull kombi med modern teknik. Den helelektriska versionen imponerar med prestanda och räckvidd, medan de konventionella modellerna erbjuder ett alternativ till suvar. Köregenskaperna och komforten varierar beroende på utrustning, där särskilt luftfjädringen framhålls. Bagageutrymmet är funktionellt men inte det största i segmentet.

Lexus ES tvingar BMW till reträtt – med banbrytande eldrift

Elektrisk revolution i premiumsegmentet? Lexus ES kommer i ny upplaga – för första gången med spännande eldrift som tillval. Lexus presenterar stolt den

Läs också:

Artur Ringart: News55 fyller 10 år – “mycket kvar att göra”. News 55

Regeringen och SD: 600 000 per familj i höjda bidrag för invandrare. E55

ANNONS

Trenden: Techjättarna bromsar in sina AI-satsningar. Realtid

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS