Hertz säljer sina Tesla och ersätter dem med bensindrivna bilar. En orsak är att Tesla-förare krockar för ofta. Nu kommer facit från forskarna.
Hertz dumpar Tesla efter alla krascher
Mest läst i kategorin
Hertz meddelade nyligen att man säljer 20 000 elbilar ur sin hyrbilsflotta.
Nu ska man ersätta dem med bensindrivna bilar – och en orsak är att förare hela tiden kraschar när de kör Tesla.
Hertz vd Stephen Scherr noterade i sammanhanget att kostnaderna för att reparera elfordon dessutom är mycket högre.
Nu visar forskare att det här är ett resultat elbilsindustrin behöver hantera.
Kraschar mer
Forskare vid Lexisnexis Risk Solutions har undersökt försäkringsdata.
De konstaterar att hyrbilsförare inte är de enda som har svårt att hantera elbilar.
Försäkringsanalytiker hos Lexisnexis konstaterar att när bilägare byter till elbilar från bensindrivet har de en tendens att krascha mer.
Frekvensen av försäkringsskador ökar med cirka 14,3 procent medan skadornas svårighetsgrad, eller det belopp som måste betalas ut, ökar med 14,5 procent, enligt uppgifter CNN förmedlar.
Värst första året
Ökningen av incidenter är högst det första året men minskar sedan, enligt Lexisnexis, i takt med att folk vänjer sig vid den nya typen av fordon.
Problemen är betydligt mindre när en förare byter från en bensindriven bil till en annan.
Båda hos Hertz och i Lexisnexis data handlar det framförallt om Tesla-bilar.
Tesla stod för 80 procent av Hertz eldrivna flotta och bland privatägda elfordon är Tesla i majoritet i undersökningen.
”Har med ovana att göra”
”Det faktum att krockfrekvensen minskar med tiden tyder också på att ovana har något med det hela att göra, säger Xiaohui Lu, chef för elbilsforskning hos Lexisnexis Risk Solutions.
Highway Loss Data Institute, en USA-baserad organisation finansierad av försäkringsbranschen, har inte hittat högre krockfrekvenser för Tesla-fordon eller andra elbilar mer allmänt.
Dock ser man att Tesla tenderar att ha högre skadekostnader.
Skillnad köra elbil
Det finns några viktiga skillnader mellan att köra en Tesla, såväl som vissa andra elektriska modeller, och att köra bensindrivna bilar, påpekar HLDI.
En Tesla har till exempel inte en ”start”-knapp för att slå på och stänga av fordonet.
Det gör att skillnaden mellan på och av ibland är svårare att urskilja.
Snabba bilar
Kanske ännu viktigare ur försäkringssynpunkt, säger Xiaohui Lu, är att elektriska fordon som Teslas tenderar att vara snabba. Med sina kraftfulla elmotorer kan de accelerera mycket snabbare än vanliga bensindrivna fordon, påpekar han.
“De flesta förare är utbildade i att köra förbränningsfordon och de applicerar det vanliga trycket på körpedalen men beteendet är väldigt annorlunda, särskilt i låghastighetszoner,” påpekar Lu.
Läs även:
Tesla tvingas tala sanning om sina bilar – Dagens PS
Elbilsfloppen: Hertz säljer tusentals bilar från Tesla och Polestar Dagens PS
Kallduschen för Tesla – värderingen störtdyker – Dagens PS
ANNONS
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.