Produktionsstart för Fisker Ocean närmar sig med stormsteg. Att starta ett nytt bilmärke (igen) kräver höga ambitioner. Vi passade därför på att intervjua hjärnan bakom, Henrik Fisker, på plats i Paris.
Henrik Fisker: "vi ska hinna före Polestar"
Mest läst i kategorin
Fisker Ocean ska börja produceras den 17 november i Graz, Österrike. Det nya elbilsmärket har redan tillverkat ungefär 100 förseriebilar, ett tecken på att de ligger väldigt bra till i planeringen.
Nu när över 61 000 bilar reserverats och med produktionsstart runt hörnet passade vi på att intervjua Henrik igen.
Intresset är stort, både i USA och Europa. För närvarande finns det kapacitet att tillverka 50 000 bilar per år, en siffra som kan skruvas upp om nödvändigt.
Vad hade få Henrik att berätta på plats i Paris?
Hållbarhet och design i det främsta rummet
”Vi ska göra en helt klimatneutral bil tills år 2027” berättar Henrik. Det är alltså tre år innan Polestar som har som mål att göra det med Projekt Polestar 0.
Polestars mål är emellertid mer ambitiöst – tanken med Projekt Polestar 0 är att helt och hållet eliminera koldioxidutsläpp ur alla led – inklusive leveranskedja, tillverkning, leverans till kund, och återvinning. Allt detta utan att klimatkompensera, något som Fisker de facto tillåter.
Förutsättningarna för det nystartade amerikanska (även om Henrik är dansk) märket ser ändock bra ut, särskilt med hänsyn till att Fisker är väldigt litet företag – än så länge.
Exakt hur de ska gå till väga vill Henrik inte gå in på, men de är redan på god väg – ”en klimatneutral bil är ett mål man använder redan nu för att sakta men säkert åstadkomma det”.
Det är just det holistiska tänk som är avgörande för Fisker. Det handlar om att alla led ska vara så miljövänliga som möjligt – ”Mitt mål har varit att byta den allmänna synen på bilar så det kan vara en positiv del av samhället.”
Det är emellertid inte någonting som bör vara en biltillverkares ansvar. Hur man än vänder och vrider på det är det viktigt att politiska styrmedel används på rätt sätt. Faktum är att bilen är en viktig del av samhället och kommer alltid förbli.
Henrik tror ”att 100 procent av bilar i framtiden kommer vara helt elektriska”. Omställningen kommer givetvis så snabbare i västvärlden men Henrik menar på att ”det räcker att titta på hur snabbt utvecklingen gått för mobiltelefoner och hur snabbt den går nu för elbilar”.
”Människan har en förmåga att lösa problem vi ställs inför” menar Henrik. Han är inte orolig för varken brist på el eller infrastruktur.
Till och med i USA – inte minst på kusterna – har elbilar börjat ta fart. ”Till och med en sådan ikon som Ford F-150 är numera elektrisk, och folk köper dem som aldrig förr”.
Just hållbarhetstänket genomsyrar varenda vrå. Alla underleverantörer är inom 1 000 kilometer från fabriken – med undantag av vissa som förser Fisker med batterirelaterade beståndsdelar. ”Vi vill väga vägen för hållbarhet och design”.
När Henrik pratar om hållbarhet menar han allvar – ”majoriteten av våra kunder kommer nog köra på ett flexibelt lease vilket innebär att vi till slut kommer få tillbaka bilarna”.
”Bilarna har en livslängd på tolv år, därefter ska de bilar som ingår i vår flotta återvinnas”. När det gäller just återvinning handlar det alltså om att återvinna allt – inklusive batteri – förbana vägen framåt för hållbar mobilitet.
I termer av differentiering kör Henrik hårt på just hållbarhets- och designspåret. ”Om design var enkelt hade det inte funnits så många fula bilar”.
Det är uppenbarligen fler som delar den danska miljardärens filosofi – ”vi agerar nu medan många stora biltillverkare bara lovar saker om framtiden”.
Henrik Fisker har satt ribban högt
Nu när produktionsstarten av Fisker Ocean närmar sig, har även förväntningarna på den nya bilen höjts till skyarna.
Det som utlovas är en väldesignad, genuint miljöhållbar suv som är trevlig att köra men samtidigt bekväm och som erbjuder det senaste inom teknik som exempelvis ett solcellstak.
Allt detta till ett pris som ska börja på omkring 450 000 kronor, i sammanhanget en väldigt rimlig summa pengar.
Frågan är om det är verkstad också, inte bara snack. Vi ska snart provköra nya Fisker Ocean men än så länge ser det lovande ut.
Läs även: Fisker kan inte möta efterfrågan
Läs även: Fisker gör norsk debut
Läs även: Fisker Ocean gör europeisk debut i Barcelona
Läs även: Exkusiv intervju med Henrik Fisker
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.