Dagens PS

Hemlis: Då släpper Audi elprestandamodell

Notera att detta är en SQ6 e-tron och inte RS modellen. Men den borde likna i formerna. (Foto: Audi)
Notera att detta är en SQ6 e-tron och inte RS modellen. Men den borde likna i formerna. (Foto: Audi)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 20 juni 2024Publicerad: 20 juni 2024

Håll i er, bilentusiaster. Nästa år är det dags för Audi att presentera sin senaste elprestandamodell, RS Q6 E-tron, och det är något ni inte vill missa.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

En insider på Audi berättade för Autocar att den hetaste versionen av nya Q6 E-tron kommer att vara något helt annat – och mycket modigare – än den redan imponerande SQ6.

Lite nördigt

Q6 E-tron-serien har utvecklats i nära samarbete med Porsche Macan Electric, som använder samma toppmoderna Premium Platform Electric (PPE)-arkitektur. Det innebär att både chassi, batteri och elektroniska komponenter är av samma höga kvalitet.

SQ6 har en kraftfull 483 hk tvåmotorig drivlina med fyrhjulsdrift, men RS Q6 tar det hela till en ny nivå. Med Macan Turbos drivlina under huven, höjs effekten till hela 621 hk, vilket ger en accelerationshastighet från 0 till 100 km/h på bara 3,3 sekunder.

Audi har verkligen ansträngt sig för att skilja sina modeller från Porsches, och cheferna har betonat att Macan kommer att ha märkbara skillnader från RS Q6, som istället fokuserar mer på komfort.

SQ6 e-tron, ej RS varianten. Allt är fortfarande hemligt och baseras på rykten. (Foto: Audi)
SQ6 e-tron, ej RS varianten. Allt är fortfarande hemligt och baseras på rykten. (Foto: Audi)
ANNONS

Senaste nytt

Vågad design

Designmässigt kommer RS Q6 E-tron att bjuda på riktigt vågade inslag. Tänk stora, breda hjul och djärva linjer i samma stil som dagens populära RS6 och E-tron GT RS.

Inuti hittar vi en exklusiv RS-interiör som andas både lyx och sportighet.

ANNONS

Fortfarande hemligt

Priser och exakta specifikationer är ännu hemliga, men med tanke på att SQ6 E-tron börjar på 1,2 miljoner kronor kan vi räkna med att RS Q6 E-tron kommer att hamna där omkring.

Audi har också gett oss en försmak på en Sportback-version av Q6 E-tron. Även om exakta detaljer hålls hemliga, är det troligt att den kommer att vara mekaniskt identisk med vanliga Q6 E-tron, vilket betyder val mellan fyrhjuls- eller bakhjulsdrift och ett 100 kWh batteri.

Detta är SQ6 e-tron, ej RS varianten. Vi ser fram emot en release snart. (Foto: Audi)
Detta är SQ6 e-tron, ej RS varianten. Vi ser fram emot en release snart. (Foto: Audi)

Vi har anat i skuggorna

Vid lanseringen av Q6 E-tron visades det mörka bilder av modellen som avslöjade en ganska smäcker och droppliknande design. Fronten kommer att likna den vanliga Q6 E-tron, men med ett elegant sluttande tak som sträcker sig hela vägen bakåt från B-stolpen.

Inuti väntar samma lyxiga känsla med en 12,6-tums förarkluster, en 10,9-tums infotainmentskärm och en valfri 10,9-tums passagerarpekskärm, som låter framsätespassageraren streama videor, justera navigationen och styra bilens ljudsystem.

Nya Audi Q6 e-tron är här – rullar mot framtiden

Nu är den här. Nya Audi Q6 e-tron som ska bana vägen för tillverkarens helelektriska framtid. Efter förseningar har nu Audi lanserat den mellanstora suven

Fakta

  • Modell: RS Q6 E-tron
  • Motor: 621 hk
  • Acceleration (0-100 km/h): 3,3 sekunder
  • Plattform: Premium Platform Electric (PPE)
  • Utveckling: Tillsammans med Porsche Macan Electric
  • Batteri: 100 kWh
  • Drivning: Fyrhjulsdrift eller bakhjulsdrift
  • Interiör: 12,6-tums förarkluster, 10,9-tums infotainmentskärm, valfri 10,9-tums passagerarpekskärm
ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS