Ford planerar att bredda Mustang-sortimentet med nya modeller, inklusive en fyrdörrars coupé och en terrängmodell med fyrhjulsdrift.
Hemligt möte: Ford avslöjar framtidens Mustanger
Mest läst i kategorin
Ford Motor är i full gång med att försöka ta Mustang till nästa nivå. Snart kan vi få se både en fyrdörrars coupé och en tuff terrängmodell med fyrhjulsdrift på marknaden.
Det här avslöjar källor med insyn till Automotive News.
Hemligt toppmöte i Las Vegas
Vd Jim Farley och hans närmaste team samlade nyligen utvalda återförsäljare i Las Vegas för att visa upp framtiden för Mustangs bensindrivna modeller.
Presentationen bestod av fysiska prototyper, bilder och digitala renderingar.
Säkerheten var rigorös – alla deltagare tvingades lämna ifrån sig sina mobiltelefoner för att inget skulle läcka ut. Det gick ju bra.
Senaste nytt
Ny fyrdörrars coupé och terrängbil på gång
Den stora snackisen?
En rendering av den efterlängtade fyrdörrars coupén, som enligt uppgift går under namnet Mach 4. Farley visade också en bild på en höjd terrängmodell med specialdäck, som han beskrev som “robust” och full av kraft.
Och det fortsätter.
Återförsäljarna fick också en förhandstitt på en EcoBoost-variant, modifierad av RTR – företaget som ägs av terränglegendaren Vaughn Gittin Jr. Priset? Runt 440 000 kronor.
För de som gillar klassiska muskelbilar visades en cabriolet med V8 och manuell växellåda, en bil som för tankarna till legendariska GT350 och GT500, men utan Shelby-emblemet.
Mustang i fokus
Mötet i Las Vegas visade ganska tydligt att Ford satsar stenhårt på att behålla sin dominans inom muskelbilssegmentet, särskilt när konkurrenter som Chevrolet och Dodge börjar dra sig tillbaka.
Även om inga exakta datum för lanseringarna avslöjades, kunde återförsäljarna känna att Ford har ganska stora planer på gång.
En talesperson för Ford höll sig hemlighetsfull men lovade att företaget har “mycket spännande planer för att utöka deras sortiment med nya fordon i alla prisklasser”.
Mer information ska komma inom kort.
Fords strategi: subvarumärken som väcker passion
Under Jim Farleys ledarskap har Ford valt att satsa på subvarumärken som tydligen ska skapa passion och lojalitet hos bilentusiaster.
Medan andra tillverkare lämnar segmentet för bensindrivna “pony cars”, går Ford all-in på Mustang. De har nyligen släppt en hyperexklusiv GTD-modell för 3,6 miljoner kronor och en terrängvariant av den elektriska Mustang Mach-E, kallad Rally.
Att använda Mustang-namnet på en eldriven crossover skapade debatt bland purister (oss inräknade), men Ford visar inga tecken på att backa. I en intervju med Autocar antydde Farley att en fyrdörrars bensinmodell kan vara nästa steg.
“Vi kommer aldrig att bygga en Mustang som inte är en Mustang,” sa Farley till den brittiska tidningen.
“Det kommer aldrig finnas en liten Ford suv med Mustang-märke. Men en fyrdörrars Mustang? Absolut, så länge den har samma prestanda och attityd som originalet.”
Kommande modeller och framtida plattformar
Förutom nya Mustang-varianter visade Ford även upp en kommande kompakt skåpbil baserad på Maverick-pickupen, tänkt att ersätta Transit Connect. En fysisk prototyp rullades in och ut på scenen, och den kan lanseras redan nästa år. Något namn eller exakt lanseringsdatum avslöjades dock inte.
Företaget hade ursprungligen planer på att tillverka nästa generation av Transit Connect i Mexiko, tillsammans med Maverick och Bronco Sport, innan modellen lades ner.
Under mötet visade Ford även upp en helt ny plattform för lågkostnads-elbilar. Återförsäljarna fick se renderingar av både sedaner, crossovers och pickuper – inte som färdiga produkter, utan som en vision av framtiden.
Budskapet var klart: Ford är redo att konkurrera med kommande kinesiska elbilar och har en plan för instegsmodeller utöver Maverick.
Återförsäljarna imponerade
Mötet i Las Vegas lämnade återförsäljarna med höga förväntningar och en känsla av optimism. Många menade att det var första gången på flera år som Ford gav en så omfattande inblick i framtida modeller och en tydlig vision för vad som komma skall.
“Det var det första riktigt positiva mötet på fem år”, sa en återförsäljare.
“Helt fantastiskt.”
Ford har fått kritik för bristande kommunikation med sina återförsäljare, vilket har lett till sjunkande betyg i nöjdhetsundersökningar. Farley och hans team tog kritiken på allvar och genomförde tidigare i år en turné med 11 möten över hela landet, där de nådde ut till cirka 1 000 återförsäljare.
Till och med styrelseordförande Bill Ford deltog i mötet i Las Vegas, något som uppskattades av återförsäljarna. Ett liknande möte hölls också för Lincoln-varumärket.
Mustang och Bronco på två hjul
Om du inte har råd med varken en Mustang eller Bronco kanske en dito på två hjul kan stilla hungern. Prislappen är hög men ändå. Ford och N+, kända för
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.
Senaste nytt
Internet of Things – för en mer uppkopplad verksamhet!
Ta reda på mer om utvecklingen, framtidens möjligheter och lösningar med hjälp av Internet of Things.
Ge årets julgåva till forskningen – så får du vårt hjärta
Ge årets julgåva till Hjärt-Lungfonden, så får du vårt hjärta i form av ett elegant diplom, ett digitalt julkort och en e-postsignatur.