En legendarisk motor sägs göra comeback. Rykten sprids om kraftfulla varianter av V8 och möjliga återkomster i klassiska modeller.
Hemi V8: Återkomsten från de döda?


Mest läst i kategorin
Rykten florerar om att den ikoniska Hemi V8-motorn kan göra en oväntad återkomst. Tillverkningen, som tidigare skedde i Mexiko, sägs nu flytta till Dundee Engine Plant i Michigan, USA. Detta skapar spekulationer om att motorn kan återvända till modeller som Ram 1500 och Dodge Durango, skriver Carscoops.
Återupplivning av en legend
Produktionen av Hemi V8-motorn avslutades i Stellantis anläggning i Saltillo, Mexiko, vilket väckte starka reaktioner från entusiaster. Den tidigare vd:n för Stellantis, Carlos Tavares, ansågs vara ansvarig för beslutet. Men efter hans avgång har situationen förändrats. Dodge vd, Matt McAlear, har gett antydningar om att V8-motorns saga kanske inte är helt slut.

Därför får skrotningspremie ingen effekt – lockar nästan ingen
Regeringens storsatsning på en skrotningspremie för bensin- och dieselbilar har inte fått det genomslag som förväntades. Trots att 500 miljoner kronor
Enligt källor inom branschen planerar Stellantis att återuppta tillverkningen av motorn i Michigan redan i augusti 2025. Det ryktas om att flera varianter av motorn kommer att tillverkas, inklusive 5,7-liters, 6,4-liters Apache och den kompressormatade 6,2-liters Hellcat. Den enda motorn som inte kommer att tillverkas i Dundee-anläggningen är 6,4-liters Big Gas Engine (BGE), som för närvarande driver Ram 2500 och 3500 Heavy Duty-lastbilarna.
Återkomst av V8 till Ram och Durango?
Läckta dokument tyder på att Hemi V8-motorn kan återvända till Ram 1500-serien, eventuellt i en uppdaterad TRX-variant. Samma dokument pekar på att 5,7-liters V8-motorn kommer att fortsätta att användas i Dodge Durango R/T fram till modellåret 2026, innan suven får en fullständig omdesign 2027.
Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.
Det finns dock ingen indikation på att Hemi V8-motorn kommer att återvända till Dodge Charger inom en snar framtid. Stellantis ingenjörer har tydligt uttalat sig om att den nya Charger-plattformen inte är kompatibel med den gamla V8-motorn utan omfattande förändringar. Den nästa generationens Charger förväntas istället använda sexcylindriga Hurricane-motorer och helt elektriska drivlinor.

Inte bara Shell – snart inga mackar kvar
Shell försvinner från de svenska vägarna. I Stockholm försvinner mackarna helt. Stockholmarna har fått säga ”Hej då, macken” ofta… Beskedet har som sagt
Läs också:
Undvik bråk om fritidshuset – så planerar du ditt testamente rätt. News 55
Stärkta kronan leder tyvärr till dubbelsmäll för svenskar. E55

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Specialiserade på allt inom bilbelysning och styling, med ett särskilt fokus på diodtuning. Allt från högkvalitativa dekaler, LED-lister, positionsljus, blixtljus, och ett omfattande utbud av bilbelysning.