Det verkar som att Hedin får stora fördel när det kommer till serviceavtal, fördelar som inte gäller andra verkstäder.
Hedin i blåsväder – anklagas för att kväva konkurrensen
Mest läst i kategorin
Dagens Industri rapporterar om att bilverkstadsbolaget Min Bil har anmält RN Nordic, ett importbolag delägt av Hedin Mobility Group, till Konkurrensverket. Min Bil menar att RN Nordic missgynnar den fria konkurrensen genom att ge Hedins egna verkstäder fördelar.
RN Nordic ägs till hälften av Hedin Mobility Group och till hälften av portugisiska Salvador Caetano Group. Tidigare var importören helägt av Renault.
Min Bil vill växa
Min Bil, som startades 2006, har sex anläggningar i Stockholmsområdet och omsätter över 160 miljoner kronor. För att expandera vill företaget bli auktoriserad verkstad för Renault, Dacia och Alpina, märken som importeras av RN Nordic.
Senaste nytt
Felaktiga grunder
Vd:n för Min Bil, Mickael Persson, anser att RN Nordic nekat Min Bil auktorisation på felaktiga grunder. Han menar att RN Nordic pekat på brister som inte stämmer och att kraven för auktorisation inte tillämpas på samma sätt för Hedins egna verkstäder.
Persson säger att de inte fick kontraktet på grund av påstådda brister som RN Nordic först inte ville specificera. När Min Bil väl fick informationen visade det sig att det var krav som inte gäller för Hedins egna verkstäder, exempelvis gällande öppettider och att service- och skadeverkstäder ska vara på samma plats.
Moment 22
Persson anser att ansökningskraven är gjorda för att hindra oberoende verkstäder. Han liknar situationen vid moment 22, där man inte kan uppfylla kraven utan att vara auktoriserad, och inte kan bli auktoriserad utan att uppfylla kraven.
Han menar också att Hedin Mobility Group utnyttjar sin storlek för att begränsa konkurrensen och hindra konkurrenter. Persson anser att Hedin köper sig marknadsandelar genom att begränsa konkurrensen.
MRF stödjer anmälan
Branschorganisationen MRF stödjer Min Bils anmälan. MRF:s vd Tommy Letzén betonar vikten av att dessa frågor prövas mot EU:s regelverk och bilhandelns specifika gruppundantag. Han vill se en prövning av om det finns olika sätt att agera mot egna anläggningar jämfört med dem som är utanför systemet.
Blandar in Konkurrensverket
Min Bil har dessutom lämnat in en ytterligare inlaga till Konkurrensverket. I den hävdar de att RN Nordic inte har gett dem information om hur de ska gå tillväga för att köpa nödvändig felsökningsutrustning.
RN Nordic nekar till anklagelserna, men vill inte kommentera ärendet ytterligare eftersom det är under behandling av Konkurrensverket.
Hedin försvarar sig
Hedin Mobility Group hävdar att de säkerställer konkurrensen genom att ha armlängds avstånd mellan sina olika bolag. Kommunikationschefen Kristina Wärmare säger att deras system för auktorisation av verkstäder bygger på objektiva och kvalitativa urvalskriterier som tillämpas lika för alla.
Utredning pågår
Konkurrensverket har inlett en förstudie av ärendet. Patrik Lundström, sakkunnig jurist på Konkurrensverket, säger att nästa steg är att besluta om de ska prioritera en utredning eller lägga ner ärendet.
Om Konkurrensverket lägger ner ärendet har Min Bil möjlighet att väcka talan i Patent- och marknadsdomstolen.
Läs även:
Glöm elbilar – den här mini-motorn kan förändra allt. Dagens PS
Skatteverkets ändring för dig som kund: Ny giv. News 55
Fransk regeringskris utlöser ekonomiska skälvningar i EU. Realtid
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.