Dagens PS

Hedin Bil i avtalsbråk om privatleasing

Hedin bil i blåsväder (Foto: Hedin bil)
Hedin bil i blåsväder. (Foto: Hedin bil)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 09 sep. 2024Publicerad: 09 sep. 2024

Privatleasing har blivit ett populärt val för bilägare, men stigande räntor har gjort det dyrare. Dessutom har tvister och anmälningar till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) ökat.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

M Sverige varnar nu för att återförsäljare, som Hedin Bil, fakturerar kunder i strid med avtalet.

M Sverige uppmanar till vaksamhet

Riksförbundet M Sverige uppmanar leasingtagare att vara noggranna med att avtalet följs, särskilt vid återlämning av bilen.

“Vid privatleasing är avtalet det viktigaste, och alla parter måste följa det. Vi har fått rapporter om återförsäljare som fakturerar kunder för påstått slitage, trots att det strider mot avtalet”, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på M Sverige.

ANNONS

Senaste nytt

Fakturerar i strid med avtalet

I privatleasingavtal finns tre parter: hyrestagaren, uthyraren och återförsäljaren. Vid återlämningen kan uthyraren kräva ersättning för onormalt slitage, men det är endast uthyraren som har rätt att göra det, inte återförsäljaren.

M Sverige har dock granskat fall där återförsäljaren, Hedin Bil, har struntat i detta och fakturerat kunder direkt.

“Hedin Bil har ingen rätt att fakturera kunden enligt avtalet, men har gjort det ändå. Först efter diskussioner med våra rådgivare har fakturan krediterats. Det är svårt för privatpersoner att stå emot stora företag, man förväntar sig att de följer avtalet”, säger Carl-Erik.

Problematik med dubbla roller

ANNONS

Hedin Bil är både generalagent och återförsäljare för flera bilmärken, vilket skapar en problematisk situation. Återförsäljaren kan inte förhandla med generalagenten om kostnader, och generalagenten kan diktera villkoren.

“Det verkar som att återförsäljare i Hedin-gruppen vill att leasingtagaren ska betala för att bilen ska bli klar för försäljning. Det är den typen av ärenden vi ser i vår rådgivning”, säger Carl-Erik.

Kunden ansvarig

I ett fall har Hedin Bil bekräftat att de fakturerar kunden direkt, trots att det strider mot avtalet. Det kan handla om fakturor för tekniska fel som borde täckas av garantin.

Hedin Bil menar att kunderna är ansvariga för skadorna, trots att avtalet inte anger något sådant ansvar utöver att lämna in bilen på service enligt schemat.

M Sverige uppmanar alla leasingtagare att vara vaksamma och se till att avtalet följs. Om du har frågor eller funderingar, kontakta M Sverige för rådgivning.

Hedin bil svarar

Hedin bil har bemött den här kritiken med ett förtydligande om att avtalet mellan bilhandlaren och hyresgivaren (i det här fallet Santander) är glasklart.

“Våren 2022 uppdaterade vår partner Santander sina privatleasingavtal för att tydliggöra att det är återförsäljaren som, vid återlämning, ansvarar för att debitera eventuella kostnader för onormalt slitage. Vi ser kontinuerligt över den information som skickas till kunder inför återlämning för att säkerställa att vår kommunikation kring praktiska frågor, inklusive fakturering, är tydlig och transparent. Våra säljare är även tydligt instruerade att informera kunderna om detta när kunden får sin bil levererad.” Säger Kristina Wärmare, global kommunikationschef.

ANNONS

Det vill säga att Hedin bil har rätt att fakturera för slitage och skador som uppstått under leasingperioden, enligt deras avtal, och det är det det här handlar om.

De vill också dementera det M Sverige slog fast: “Hedin Bil menar att kunderna är ansvariga för skadorna, trots att avtalet inte anger något sådant ansvar utöver att lämna in bilen på service enligt schemat.” Då Hedin bil anser att det är ganska tydligt att den som haft bilen är ansvarig och kan faktureras för skadorna.

M Sveriges råd

Vet man med sig att man tvingats betala direkt till återförsäljaren när man lämnade sin leasingbil ska man dubbelkolla sitt avtal. Om det står att ”hyrestagaren ska ersätta hyresgivaren” vid återlämningen, och inte återförsäljaren, har man blivit lurad.

  • Klaga först till företaget som du har betalat till.
  • Får du inte gehör för ditt klagomål – vänd dig till Allmänna Reklamationsnämnden, ARN.
  • Till ARN kan du anmäla om kostnaderna eller det onormala slitaget är oskäligt eller felaktigt.

Gör gärna också en anmälan till Konsumentverket om att avtalet som ingåtts inte har följts.

Elbilen mot bensinaren – här är vinnaren

Vi valde att ställa en elbil mot en bensinare för att se vilken som är bäst. Vinnaren är kanske inte vad du förväntade dig. Om du inte har bott under en

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS