Dagens PS

Hastighetsgräns – men du behöver inte bry dig

Obligatoriskt med hastighetsassistans i bilarna
Obligatoriskt från och med i sommar. I juli i år slår EU-direktivet igenom och då får bara nya bilar säljas om de har ISA, systemet för hastighetsassistans, inbyggt. (Foto: Jonas Ekströmer/TT)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 04 maj 2024Publicerad: 04 maj 2024

I sommar slår EU-direktivet om ISA, hastighetsassistans, igenom. Så här kommer det att påverka bilmarknaden och dig.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Intelligent speed assistance, ISA, på svenska intelligent hastighetsassistans, har smugit sig på de europeiska bilisterna i två steg.

I en förordning från 2019, beslutade EU om nya steg för att förändra fordonssektorn.

”Målet är att skydda européerna mot trafikolyckor, dålig luftkvalitet och klimatförändringar, ge dem nya mobilitetslösningar som matchar deras föränderliga behov och försvara den europeiska industrins konkurrenskraft”, skrev EU-kommissionen då.

Introducerades 2022

En del i det hela har varit ISA, hastighetsassistansen. Från juli 2022 har ISA varit obligatoriskt för nya modeller och typer av fordon som introduceras inom EU.

Nu tar EU ett steg till.

Från juli 2024 är ISA obligatoriskt för alla nya bilar som säljs inom EU.

Kravet gäller alltså inte de fordon som redan är registrerade innan juli i år.

ANNONS

Någon revolution är det inte för dig som förare. ISA fungerar på förarens villkor.

”Föraren har alltid kontrollen och kan enkelt åsidosätta ISA-systemet”, påpekar EU-kommissionen i en pressrelease.

ANNONS

Senaste nytt

Fyra varianter

Biltillverkarna kan välja fyra varianter av hastighetsassistans.

Stegrande ljudsignal, stegrande vibration, ”haptisk återkoppling” genom gaspedalen och inbyggd hastighetsbegränsning.

De två första alternativen varnar föraren att hen kör för fort, men ska vara så korta som möjligt för att inte irritera föraren.

Tryck lite hårdare

Haptisk återkoppling via gaspedalen innebär att pedalen trycker tillbaka förarens fot försiktigt för att tala om att hastigheten blir för hög.

ANNONS

Det löser föraren – om hen vill ha den högre hastigheten – genom att trycka hårdare på pedalen.

När det gäller det fjärde alternativet, inbyggd hastighetsbegränsning, går det systemet att stänga av i olika steg, men det behöver normalt ske inför varje resa.

”Stort steg framåt”

”Införandet av ISA är ett stort steg framåt för trafiksäkerheten och har potential att dramatiskt minska skador och dödsfall i vägtrafiken. Biltillverkarna har nu möjlighet att maximera den potential som ISA erbjuder för att skapa säkrare vägar för alla”, sammanfattar EU-kommissionen.

Därför är svensken laglydigast i trafiken. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS