Elbilsförsäljningen ökar kraftigt och de kinesiska tillverkarnas intåg på den europeiska marknaden är ett faktum. Omställningen är dock inte helt problemfri och nu har en elbil tappat sitt batteri.
Här tappar kinesiska elbilen batteriet i rusningstrafik
Mest läst i kategorin
En kinesisk elbilstillverkare som erbjuder batteribytesstationer har fått problem med lösningen vilket har resulterat i att en elbil har tappat hela batteripaketet på vägen.
Det rapporterar amerikanska Electrek.
Batteristationer utan efterfrågan
Batteristationer ska möjliggöra byte av ett tomt batteripaket till ett fulladdat på några minuter, snarare än att ladda bilen vid en snabbladdare.
Nio har satsat hårt på lösningen men den har ännu inte blivit så populär som det först var tänkt, i alla fall inte i Sverige.
I Sverige finns nämligen tre stationer och i Europa finns totalt 16 stationer. I Kina är den siffran betydligt högre – 1 500 batteristationer med 1 000 fler planerade inom kort.
Batteri lossnar under bilen
För en vecka sedan uppmärksammades en brand i samband med ett batteribyte vid en station som försökte ladda ett defekt batteri.
Nu har det publicerats en film på en elbil där batteriet har lossnat från bilen under färd.
Elbilen är en Cao Cao 60 som tillverkas av Geely-ägda Cao Cao Auto.
Prislappen för modellen börjar på cirka 120 000 RMB eller strax över 180 000 svenska kronor. Den är utrustad med funktionen att kunna byta batteri på batteribytesstationer.
Kvicka batteribyten
Cao Cao hävdar att bilarna ska kunna byta batteri på 60 sekunder, vilket är bra mycket kortare än Nios senaste generation batteribytesstation som klarar bytet på tre minuter.
Vad som har orsakat batteritappet är oklart, men den snabba bytesprocessen skulle kunna vara en bidragande faktor till olyckan.
Vill du läsa mer om motor? Så här enkelt tar du del av Dagens PS kostnadsfria nyhetstjänst.
Läs även: Kinesiska Nio tvärvänder: Kapar sina priser
Läs även: Snart här: Nios batteri med 1 000 km räckvidd
Läs även: Nio stämmer bloggare: Kräver miljoner och ursäkt
Redaktör på Högsta Växeln. Har kört allt från Ferrari till det mest spartanskt utrustade man kan hitta. Stolt ägare av en Fiat 500 från 1974.
Redaktör på Högsta Växeln. Har kört allt från Ferrari till det mest spartanskt utrustade man kan hitta. Stolt ägare av en Fiat 500 från 1974.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.