Dagens PS

Här storsatsar Hyundai på batterier och elbilar

Hyundai motor och LG energy solution inviger Indonesiens första batterifabrik för elbilar. (Foto: Getty Images)
Hyundai motor och LG energy solution inviger Indonesiens första batterifabrik för elbilar. (Foto: Getty Images)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 08 juli 2024Publicerad: 08 juli 2024

Sydkoreas Hyundai Motor Group och LG Energy Solution, LGES, invigde på onsdagen Indonesiens första battericellfabrik för elbilar. Fabriken har en årlig kapacitet på 10 gigawattimmar battericeller.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Detta är en del av Hyundai Motors och LGES åtagande att investera upp till närmare 100 miljarder kronor i Sydostasiens största ekonomi.

Indonesiens regering säger att detta kommer att utveckla en leveranskedja för elbilar och dra nytta av landets rika resurser av nickel och koppar enligt Reuters.

“Mineralresurser i denna nation, som järn och nickel, är viktiga komponenter i batterier. De kommer att mobilisera miljontals elbilar globalt”, sade Hyundai Motor Groups styrelseordförande Euisun Chung vid invigningsceremonin.

Sydkoreas Hyundai Motor Group och LG Energy Solution (LGES) invigde på onsdagen Indonesiens första battericellfabrik för elbilar. (Foto: Getty Images)
Sydkoreas Hyundai Motor Group och LG Energy Solution (LGES) invigde på onsdagen Indonesiens första battericellfabrik för elbilar. (Foto: Getty Images)

50 000 enheter per år

Fabriken är integrerad med Hyundais bilfabrik. Företaget ska börja producera 50 000 enheter per år av Kona Electric, en suv som kommer att använda Indonesisktillverkade batterier.

Hyundai och LGES förbereder också utvecklingen av den andra fasen av batterifabriken. Det innebär en investering på 20 miljarder kronor för att lägga till 20 GWh kapacitet.

Företagen meddelade 2021 att de investerar 10 miljarder kronor i battericellfabriken i provinsen Västra Java. Den har tillräcklig kapacitet för att producera batterier som kan driva mer än 150 000 elbilar.

Indonesiens regering sade att detta skulle utveckla en leveranskedja för elbilar och dra nytta av landets rika resurser av nickel och koppar. (Foto: Getty Images)
Indonesiens regering sade att detta skulle utveckla en leveranskedja för elbilar och dra nytta av landets rika resurser av nickel och koppar. (Foto: Getty Images)
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Ett lyft för Indonesien

President Joko “Jokowi” Widodo sade att fabriken skulle stärka Indonesiens nyckelposition i den globala leveranskedjan för elbilar. Detta sker genom att etablera en inhemsk bearbetningsindustri.

“Detta är den första och största battericellfabriken för elbilar i Sydostasien. Jag är säker på att vi kommer att vinna denna konkurrens med andra länder eftersom nickel, bauxit och koppar finns här”, sade Jokowi vid samma evenemang.

Indonesien, världens största producent av nickel, förbjöd export av rå nickel 2020. Syftet var att uppmuntra investeringar i inhemsk bearbetning av metallen.

Indonesiens investeringsminister Bahlil Lahadalia och Sydkoreas handelsminister Cheong Inkyo möttes också under onsdagen.

De diskuterade samarbete inom elbilar, petrokemikalier och rena energiteknologier som koldioxidinfångning och lagring, enligt ett uttalande från Sydkoreas handelsministerium.

Revolutionerande bilbatteriet – håller i 50 år

Geely har precis lanserat ett revolutionerande litium-järn-fosfatbatteri för elbilar. Batteriet klarar en miljon kilometer och kan hålla i upp till 50 år.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS