Sydkoreanska Hyundai satsar, liksom många andra märken, på el. Hyundai har tidigare släppt bilar med udda design och nya Kona är inget undantag.
Har nya Hyundai Kona sneglat på Rivian?
Mest läst i kategorin
Hyundais nya tillskott har på senare tid anlänt med förvånansvärt fräck design. Elbilen Ioniq 5 är retroinspirerad och liknar få andra bilar som syns till på vägarna.
Senaste elbilen, Ioniq 6, som vi beskådade på motormässan i Los Angeles är även den en udda skapelse.
Många valmöjligheter
Nu fortsätter märket sin designfokuserade resa med en tämligen radikal uppfräschning av Hyundais lilla suv i modellutbudet.
Det handlar alltså om Hyundai Kona som kommer med förbränningsmotor, som hybrid och som elbil. Dessutom utlovar märket en prestandavariant som på Hyundai-språk heter N Line.
Den nya designen bjuder på rundare form än nuvarande Kona.
Både fram- och bakljus är dolda och istället syns en relativt smal LED-list som sveper över hela fronten, respektive hela bagageluckan.
Denna typ av design känns igen från det amerikanska elbilsmärket Rivian som har liknande design, med undantag för framljusen som på modellerna bryter av med ovalt formade ljus.
Gjord för att vara elbil
Det som är speciellt med denna version av Kona är att Hyundai började tillverka elbilen, för att utifrån det lägga till fler drivlinor.
På den helt eldrivna bilen har lamporna en pixeldesign som känns igen från Ioniq 5 och Ioniq 6. Insidan har fått större skärmar och mer utrymme mellan främre stolarna.
Läs även: Kia EV6 GT – budgetvänlig Porsche Taycan
Läs även: Rivian R1T provkörd – fullständigt dominerar
Redaktör på Högsta Växeln. Har kört allt från Ferrari till det mest spartanskt utrustade man kan hitta. Stolt ägare av en Fiat 500 från 1974.
Redaktör på Högsta Växeln. Har kört allt från Ferrari till det mest spartanskt utrustade man kan hitta. Stolt ägare av en Fiat 500 från 1974.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.