Kalifornien får grönt ljus att förbjuda nya bensinbilar 2035. EPA godkänner planen för 100 procent nollutsläppsfordon.
Här förbjuds bensinbilar 2035
Mest läst i kategorin
Kalifornien har länge haft rätt att sätta egna utsläppsregler under Clean Air Act, så länge de är striktare än de federala. Redan 2022 offentliggjordes delstatens plan att stegvis fasa ut fordon med fossila bränslen fram till 2035, skriver Tech Chrunch.
Strängare regler för bensinbilar
Första steget i utfasningen sker 2026. Då måste 35 procent av de bilar som säljs i Kalifornien vara nollutsläppsfordon, som elbilar eller vätgasbilar. Under årets tredje kvartal låg marknadsandelen för dessa fordon på 26,4 procent.
Senast 2030 måste 68 procent av alla nya bilar vara nollutsläppsfordon. År 2035 ska andelen vara 100 procent.
Plug-in hybrider tillåts utgöra högst 20 procent av försäljningen, förutsatt att de har en räckvidd på minst 80 kilometer.
Senaste nytt
Politisk osäkerhet kring bensinbilar
Trots Biden-administrationens stöd är framtiden för reglerna osäker. Den tidigare Trump-administrationen drog tillbaka Kaliforniens undantag 2019, ett beslut som Biden återställde tre år senare efter en rättsprocess där 23 delstater stämde den federala regeringen.
Om Trump återvänder till makten kan reglerna återigen hotas. Enligt experter krävs dock mer än ett pennstreck för att upphäva undantaget. Förra gången tog processen 18 månader.
Påverkan utanför Kalifornien
Flera andra delstater följer Kaliforniens linje. Totalt har 16 delstater och District of Columbia anammat delar av Kaliforniens utsläppsstandarder. Många planerar även att fasa ut fossildrivna fordon enligt liknande tidsramar.
Biltillverkarnas reaktion
Bilindustrin har visat blandade känslor inför reglerna. Flera tillverkare har accepterat Kaliforniens strängare krav och gått med på att successivt minska försäljningen av fossildrivna bilar i delstaten. Samtidigt har branschen begärt mer tid och vissa aktörer har uppmanat Trump-administrationen att ingripa.
Enligt John Bozella, vd för Alliance for Automotive Innovation, är det sannolikt att undantaget återigen dras tillbaka om Trump-administrationen tar över 2025.
Det gäller även Sverige
Sverige står fast när tunga aktörer inom bilindustrin försöker ändra EU:s beslut om att stoppa nya bensinbilar efter 2035. Italien, Tjeckien och Slovakien driver tillsammans med konservativa krafter i EU-parlamentet på för att förändra reglerna.
Klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L) ser allvarligt på utvecklingen.
“Jag är mycket oroad över detta. Vi följer situationen noggrant och kommer att göra allt för att denna starka lagstiftning inte ändrar riktning,” säger hon efter tisdagens EU-miljöministermöte i Bryssel.
Mötet tog också upp klimatmålet för 2040, där EU-kommissionen föreslår en minskning på 90 procent av utsläppen jämfört med 1990.
Sverige betonar vikten av att alla EU-länder ska vara klimatneutrala senast 2050 och att ingen ska kunna utnyttja andras insatser.
“Det är avgörande att vi flyttar fokus från målens nivåer till vad som faktiskt fungerar och hur vi kan skala upp lösningar som ger resultat,” säger Pourmokhtari.
Elbilar frälser danskarnas lungor
Danska bilister byter till el i snabb takt, vilket ger positiva effekter på både miljö och hälsa. Utsläppen av CO2 och skadliga ämnen har minskat
Läs också:
Israel kan uteslutas ur Eurosvision Song Contest. News 55
Global våg av klimatskepticism hotar världens miljömål. Realtid
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.