Vad har den för dragvikt? Frågan om hur mycket en bil kan dra är av central betydelse för många bilköpare, och hindrar somliga från att byta från en bil med förbränningsmotor till elbil.
Här drar elbilen upp 17 ton lastbil ur diket
Mest läst i kategorin
Det beror på att elektriska drivlinor inte alltid är dimensionerade för de ökade krav som ställs när bilen plötsligt ska hantera en massa extra vikt på bakaxeln.
Men det är skillnad på elbilar och elbilar – det har den amerikanska äventyrsfotografen och Youtubern Mylo Fowler bevisat i en ny video.
Sätter sin Rivian R1T på prov
Under en landsvägstur i delstaten Utah, med den elektriska jänkarpickisen Rivian R1T, fick Fowler syn på en långtradare som stod på sniskan vid sidan av vägen.
Chauffören hade förlorat kontrollen och halkat av vägbanan efter att ha kört på en isfläck.
Som tur var hade Fowler inte bara en Rivian med ett vridmoment på 1 231 newtonmeter, utan också en massa bogseringsprylar av fabrikatet Factor 55.
Senaste nytt
Lastbilen vägde drygt 17 ton
Lastbilen var allt annat än tom, och ska ha vägt omkring 38 000 pounds, vilket motsvarar cirka 17,2 ton.
Det är nästan fyra gånger så mycket som bilens officiella dragvikt, som ligger på ungefär 4,5 ton.
Föga förvånande var det därför inte utan viss ansträngning som Fowler fick loss lastbilen; första försöket slutade i diket även för honom. Detta eftersom han drog lastbilen snett åt sidan för att inte spärra av vägen.
När det inte gick blev det till att försöka med dragbilen tvärs över vägens båda filer. Det fick då bära eller brista.
Konstigt nog bar det, trots att försöket genomfördes utan att förspänna bogserlinan. Fowler tog alltså sats för att maximera sina chanser att lyckas, och så blev också fallet.
Osannolikt att Rivian R1T kommer till Sverige
Vi har kört Rivian R1T i Kalifornien och kan konstatera att det rör sig om ett riktigt järn till jänkare, med hisnande prestanda, ett välfungerande infotainmentsystem, och byggkvalitet som får landsmannen Tesla på skam.
Det är emellertid inte sannolikt att bilen kommer till Sverige, eftersom den med en totalvikt på 4 750 kilogram kräver att man har C-körkort.
Man ska förstås aldrig säga aldrig. Såväl lagbestämmelser som marknadsmässiga förhållanden kan ändras. Konkurrenten Ford F-150 Lightning har vi till exempel testat på hemmaplan.
Läs även: Ford F-150 Lightning höjer ribban för elbilar
Läs även: Elektriska Maxus T90EV lär bli en succé
Läs även: Elektriska Ram 1500 tar sig an Ford, Rivian och Tesla
Redaktör på Högsta Växeln.
Redaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.